Det är Skattebetalarnas förening och tankesmedjan Timbros gemensamma projekt Slöso som tagit fram rapporten. Fem myndigheter – Sida, Socialstyrelsen, Arbetsförmedlingen, Försvarsmakten och Livsmedelsverket – granskades och det visade sig att dessa har ökat sitt deltagande i Almedalen under de senaste två åren. Från att ha varit delaktiga i sex stycken, 2008 var de 2010 med i 106 olika arrangemang under politikerveckan.
Ska en myndighet ägna sig åt opinionsbildning, finansierat av skattemedel?
– Det är ju skillnad på olika myndigheter. Vi har ett kommunikationsuppdrag från regeringen att öka kunskapen om utvecklingsländerna. Det är inte samma sak som opinionsbildning. Men så länge vi har det uppdraget är Almedalen ett jättebra kommunikationsplattform, säger Joachim Beijmo.
Varför har ni ökat budgeten i Almedalen?
– Almedalen har gått från att bara röra politiker till att engagera intresseorganisationer och allmänheten i övrigt. Där är även media, som också kan hjälpa oss att lösa vår kommunikationsuppgift. Det är helt enkelt inte så konstigt att vi har mycket aktiviteter där, säger Joachim Beijmo.
I rapporten framgick att de aktuella myndigheterna inte redovisat exakt hur stor summa som avsattes för Almedalen.
– Våra årsredovisningar är offentliga handlingar, men sen går vi inte in på enskilda detaljer, men självklart handlar det för oss om att visa resultat och det tycker jag att vi gör.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...