I filmen berättar Jimmie Åkesson om hur tillståndet i vården är, enligt Sverigedemokraterna. Medierna påstås utföra kampanjjournalistik. Centerpartiet, LO och Socialdemokraterna hängs ut för att sopa problemen i vården under mattan. Många scener utspelas i sjukhusmiljö med dystra färger, om några alls.
– Filmen är en del av vårt nya sätt att prata om politik. Historiskt har vi varit väldigt bra på att förklara hur vi bygger en bil, men vi har varit väldigt dåliga på att förklara hur det känns att åka i en bil. Vi vill prata om hur sverigedemokratisk politik känns, hur det känns det att leva i ett sverigedemokratiskt Sverige, berättar Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.
Han berättar också att vårdpersonalen i filmen består av partiets egna personal och att tanten med rullator är hans farmor. Hela filmen är gjord inhouse, utan reklambyrå.
– Det är en tradition vi har att använda egen personal. Det blir mer äkta och genuint.
Skulle det inte bli mer äkta om ni använde riktiga sjukhus och sjukhusanställda?
– Vår interna känsla och syn blir med äkta, om vi använder våra egna som statister i filmem. Och det vore olämpligt om vårdpersonal skulle spela in film i stället för att sköta sina jobb.
I filmen berättar Jimmie Åkesson att det är dags att ge upprättelse till vårdpersonalen.
Det känns som om filmen riktar sig till de offentligt anställda?
– De är en stor grupp, som har förringats och som ingen annan har lyft. Man pratar om att man anställer fler sjuksköterskor, men man pratar inte om de som har slutat. Vår kampanj handlar till stor del att förbättra villkoren för befintlig personal.
Är vården nästa stora fråga ni vill erövra?
– Det är den definitivt. När vi har bestämt oss brukar vi lyckas. Vi ha gott självförtroende.
Kampanjen kör i gång på tisdag 9 maj. Filmen ska spridas främst via Facebook.
Till kampanjen hör även en folder som ska delas ut i kommunerna.
Till kampanjen hör även en folder som ska delas ut i kommunerna.
– Vi har en lång tradition av att dela ut foldrar, förklarar Joakim Wallerstein.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...