Sverigedemokraternas tv-kanal Riks kör i gång ett programformat med internationella programledare som ska få ut partiets bild över tillståndet i landet. Först ut är en nederländska som till nyligen var involverad i det nationalkonservativa politiska partiet Forum för demokrati (FvD i Nederländerna.

Programmet heter Let’s talk about it och ska sändas ”veckovis”.  I morgon spelas det första programmet in i SDs nya studio i Bromma. Programledare är nederländska Eva Vlaardingerbroek.

– Vi ska ha en utlandsredaktion och börja sända på engelska med folk utifrån, säger SDs kommunikationschef Joakim Wallerstein, och förklarar:

– Intresset för vad som händer Sverige är stort både från vänster och höger. De flesta undrar vad som är på gång i landet som en gång var ett exempel på lycka och framgång, men inte längre är det.

Men det handlar också om att bygga Sverigedemokraterna inför valet 2022 och sätta ett tryck utifrån för att påverka opinionen i Sverige.

– Genom att skapa ett internationellt intresse för enskilda frågor, så tror jag även intresset för dessa frågor ökar i Sverige.

Det är inte första gången som Sverigedemokraterna försöker öka trycket i Sverige genom att kommunicera till en internationell målgrupp snarare än svensk. Tidigare exempel är flygbladsutdelningar till asylsökande i Grekland och en kampanj i Östermalms tunnelbanestation som på engelska bad om ursäkt för vad som SD ansåg vara stökigt i Stockholm.

– Vi har alltid tyckt att det är viktigt att kommunicera vad som händer i Sverige internationellt. Svenskar är inte nationalister när vi Sverige men när vi är på Lanzarote är vi stolta över att Volvo och Spotify. Med det menar jag att vi har en tendens att inte bry oss att det skjuts i våra förorter, så länge inte någon från utlandet uppmärksammar det.

Så vilka är målgrupperna?
 – Det är personer i vår närhet. Norge är en stor målgrupp. Även våra samarbetspartier driver en del trafik, Vi har en del trafik från Europa och det har kommit en del förfrågningar om att texta. Då tyckte vi att vi kunde göra ett program på engelska.

Så ni överger det svenska språket för engelska?
 – Nej det gör vi inte.  Jag tror även att yngre målgrupper i Sverige kommer att gilla kommentarer på engelska. Yngre målgrupper tror jag är mer vana med att hör apolitisk satir, kommentarer mm. på engelska än svenska.

Vad är det för bild av Sverige ni vill ge?
 – Det är lite upp till henne (Eva Vlaardingerbroek).  Hon är vårt nyhetsankare. Det är en splittrad bild där vi försöker rädda ett misskött land och där invandringen är nyckelfrågan.

Det har tidigare varit en diskussion om huruvida ni har smutskastat Sverige utomland. Hur tänker du kring det?
 – Bilden av Sverige är riktigt dålig av den enkla anledningen att det är så det ser ut. När internationella medier blir attackerade i våra förorter, när internationella delegationer kommer till Sverige för att se hur antisemitismen blossat upp, i exempelvis Malmö, då krackelerar Sverigebilden. Det är inte vårt fel.

Men ni kanske bidrar till att sprida den negativa bilden av Sverige?
 – Det skulle jag inte säga att vi gör. Vi har riktiga problem och då behöver vi visa det. Det är märkligt att regeringen är mer bekymrad över bilden av Sverige än vad som faktiskt händer i Sverige