– Vi tror att mer samverkan är nödvändig inom pressen och Schibsted är en utmärkt partner eftersom de kommit så långt i den digitala omställningen. Vi tror att våra tidningar, tillsammans med Svenska Dagbladet, kan bli en väldigt spännande kombination, säger Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg.
Mittmedia blir majoritetsägare i det nya bolaget med en ägarandel på 70 procent. Schibsteds ägarandel blir 30 procent.
Förutom Mittmedias 18 morgontidningar i Norra Sverige är tanken också att aktiemajoriteten i dotterbolaget Promedia, som har tio lokala morgontidningar, också ska tillföras i den nya koncernen. Från Schibsted bidrar man med Svenska Dagbladet, som därmed alltså byter huvudägare.
Innebär det inte i praktiken att Svenska Dagbladet säljs?
– Vi blir ju majoritetsägare i det bolag som äger Svenska Dagbladet. Men man kan också säga att Schibsted köper in sig i Mittmedia, säger Lars Leijonborg.
– Vi blir ju majoritetsägare i det bolag som äger Svenska Dagbladet. Men man kan också säga att Schibsted köper in sig i Mittmedia, säger Lars Leijonborg.
Vad innebär det här för de enskilda tidningarna?
– På lång sikt befinner sig mediebranschen i en omställningsfas, men det här kommer att stärka vår samlade utbud och göra att chanserna att vi lyckas med den digitala omställningen ökar.
– På lång sikt befinner sig mediebranschen i en omställningsfas, men det här kommer att stärka vår samlade utbud och göra att chanserna att vi lyckas med den digitala omställningen ökar.
Enligt siffror från Schibsted skulle den nya koncernen ifjol ha haft en omsättning på 3,3 miljarder kronor och ett rörelseresultat på omkring 150 miljoner kronor.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...