Koncernchef för Schibsted Media blir Siv Juvik Tveitnes, som före uppdelningen var verkställande chef för Schibsted. Hon kommenterar den nya ledningen:

”Den nya koncernledningen är i hög grad byggd på en viktig princip om kontinuitet utifrån dagens ledningsgrupp i Schibsted News Media, både med tanke på de största varumärkena, de viktigaste intäktsströmmarna och tech. Som självständigt bolag kommer vi att stå helt på egna ben, vilket betyder att vi måste lösa alla uppgifter själva, framför allt inom finans, hr och tech. Ledarna för dessa områden får därför ett större mandat, säger Siv Juvik Tveitnes.

Chef för Schibsteds Medier i Sverige, förutom Aftonbladet, blir Fredric Karén, senast chef för digital transformation på Schibsted. Aftonbladet får en egen chef, den publisher som ska efterträda Lena K Samuelsson, som ska avgår under våren.

”Vi har stora tillväxtambitioner i Sverige och med Fredric i spetsen kommer vi att ha ett särskilt fokus på den svenska marknaden framöver, både när det gäller nya möjligheter men också när vi bygger vidare på de varumärken vi redan har”, kommenterar Siv Juvik Tveitnes.

här är Schibsted Medias koncernledning
Siv Juvik Tveitnes, koncernchef
Stine Halla, finanschef
Markus Rudberg, teknikchef
Grethe Malkmus, hr och kommunikationschef
Tor Jacobsen, chef för för produkt och prenumeration
Per Håkon Fasting, annonschef
Gard Steiro, publisher för VG
Trine Eilertsen, publisher för Aftenposten
En publisher för Aftonbladet ska rekryteras
Fredric Karén, ansvarig för portföljen i Sverige
Øyulf Hjertenes, ansvarig för portföljen i Norge