Med inspiration från Labour och dess partiledare Jeremy Corbyn i Storbritannien, kör Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting igång ”Folkets fråga”.
– Problemen är så stora i sjukvården i Stockholms läns landsting så vi ville ge en röst till patienter, personalen och alla andra som undrar varför det ser ut så här, säger Erika Ullberg, oppositionsborgarråd (s).
Kampanjen inleddes med en viralfilm där Erika Ullberg berättar om upplägget och uppmanar stockholmarna att ställa frågor. Alla som vill ställa frågor kring vården i Stockholm kan mejla direkt till Erika Ullberg, via kommentarsfältet på Facebook eller via kampanjens egna mejladress. Ett urval av frågorna ställer Erika Ullberg direkt till Moderaterna i landstingsfullmäktige, vars nästa möte hålls 12 september.
– På mindre än ett dygn har 12 000 personer sett filmen, hälften har tittat på den och en handfull frågor har kommit in. Vi tror också att kampanjen väcker lust att diskutera, berättar Erika Ullberg.
Kampanjen ska köras fram till valet.
Vad hoppas ni få ut av kampanjen?
– Att stockholmarna känner att vi står på deras sida och att vi ger en röst till dem som vill ha svar från Alliansen som har styrt landstinget i tolv år nästa år. Och att minska avståndet mellan politiker och väljare lite.
Hur ska ni använda frågematerialet ni får in?
– Vi bedömer att vi kan ställa en folkets fråga per fullmäktige. Det är inte säkert vi kommer att ställa alla frågor offentligt. Då måste vi hitta ett annat sätt att återkomma till de personerna.
Socialdemokraterna kommer också att presentera majoritetens svar på frågorna i fullmäktige.
– Det finns en möjlighet att ställa enkla frågor vid varje möte i fullmäktige. De kan inte ducka frågorna. Varje möte webbsänds också, så det går att följa debatten.
Socialdemokraterna kommer också att klippa och sprida ut svaren från webbsändningarna.
Vad har ni fått in för frågor hittills?
– Vi har till exempel fått in en fråga om köer i sjukvården och varför avdelningen neonatalvården (för tidigt födda) var stängd i somras på Karolinska.
Socialdemokraterna har själva tagit fram kampanjen. Alan Kartal, anställd på Socialdemokraternas partidistrikt har gjort videon.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...