S lägger 3 miljoner på årets vårkampanj
Den landsomfattande kampanjen har i år temat ”Framtiden börjar i skolan” och syftar till att lyfta partiets skolpolitik.
Som en del i kampanjen, som ska pågå fram till 1 maj, kommer alla socialdemokratiska riksdags- och partistyrelseledamöter att genomföra skolbesök men också knacka dörr, samtidigt som ett stort antal statsråd och andra företrädare åker på en bussturné till omkring 20 orter i Sverige.
Målet är att genomf&o
Den landsomfattande kampanjen har i år temat ”Framtiden börjar i skolan” och syftar till att lyfta partiets skolpolitik.
Som en del i kampanjen, som ska pågå fram till 1 maj, kommer alla socialdemokratiska riksdags- och partistyrelseledamöter att genomföra skolbesök men också knacka dörr, samtidigt som ett stort antal statsråd och andra företrädare åker på en bussturné till omkring 20 orter i Sverige.
Målet är att genomföra 100 000 samtal innan 1 maj.
Enligt Socialdemokraternas kampanjchef Lisa Hedin är årets kampanj mer omfattande än tidigare vårkampanjer.
– Vi har valt att satsa på en större kampanj i är därför att vi tror att vi behöver vara ett parti som är i ständig kampanj. När man sitter i en regering kan man inte möta väljare var fjärde år, utan vi måste vara ute oftare, säger hon.
Hur märker man av att den är mer omfattande?
– Den största skillnaden är att vi köper media. Vi har både radio- och bioreklam och rörlig digital reklam. Vi har spelat in en väldigt fin kampanjfilm som börjar rulla i dag.
– Den största skillnaden är att vi köper media. Vi har både radio- och bioreklam och rörlig digital reklam. Vi har spelat in en väldigt fin kampanjfilm som börjar rulla i dag.
Blir det fler stora kampanjer framöver?
– Det återstår att se hur stora de blir när det gäller köpt media, men vi ska föra kampanjer betydligt oftare. Sedan hur vi gör det återstår att se, för det är en ekonomisk fråga också.
– Det återstår att se hur stora de blir när det gäller köpt media, men vi ska föra kampanjer betydligt oftare. Sedan hur vi gör det återstår att se, för det är en ekonomisk fråga också.
Varför valde ni ett skoltema i år?
– Det är ett område som engagerar många, en av de frågor som ligger i topp tre när man frågar väljarna vilken fråga som är viktigast. Läget i den svenska skolan är oroande, skolresultaten har fallit och kunskapen har rasat i internationella jämförelser och klyftorna mellan elever har ökat. Vi pratade mycket skola i valrörelsen och har mycket politik som syftar till att göra skolan bättre. Vi kände ett behov av att berätta om och föra dialog kring skolan.
– Det är ett område som engagerar många, en av de frågor som ligger i topp tre när man frågar väljarna vilken fråga som är viktigast. Läget i den svenska skolan är oroande, skolresultaten har fallit och kunskapen har rasat i internationella jämförelser och klyftorna mellan elever har ökat. Vi pratade mycket skola i valrörelsen och har mycket politik som syftar till att göra skolan bättre. Vi kände ett behov av att berätta om och föra dialog kring skolan.
Arbetet med kampanjen, som kostat drygt tre miljoner kronor i produktionskostnader, har skett främst inhouse.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.