Reklamombudsman trycker ner Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörer har årsstämma på tisdag. Vd Anders Ericson kan då redogöra för bokslutsår som har gett 19,5 miljoner i omsättning
Sveriges Annonsörer har årsstämma på tisdag. Vd Anders Ericson kan då redogöra för bokslutsår som har gett 19,5 miljoner i omsättning. Det innebär en minskning på 10 procent.
Rörelseresultatet hamnar på -230 000 kronor, vilket är en förbättring på föregående bokslutsår på -866 000 kronor.
Det är bidrag till Reklamombudsmannen, annonsörerna egna organ för granskning av reklam, som fortsätter att tynga, berättar Anders Ericson.
– Rensat för kapitaltillskott till Reklamombudsmannen gör vi ett överskott på 300 000 kronor. Men i år kommer Reklamombudsmannen att stå på egna ben.
Anders Ericson tillträdde som vd för Sveriges Annonsörer 1999. Sedan dess har han jobbat för att göra branschföreningen mer oberoende av service och medlemsavgifter.
– Vi vill göra oss mindre känsliga i kärva tider. När jag tillträdde stod avgifterna för merparten av intäkterna, i dag står de för 50 procent.
Under Anders Ericsons tid har intäkterna från avgifterna ökat från 6 till 9 miljoner kronor.
Expansionen har till större delen skett i verksamheter som reklamtävlingen 100-wattaren, webbtrafikmätningen Kia Index och övervakning av köp av annonsutrymme samt byråvalsrådgivning.
– Vi räknar med att komma upp i en omsättning på 22 miljoner kronor i år, säger Anders Ericson.
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.