32 myndigheter får i uppdrag att redovisa sin informations- och kommunikationsverksamhet och även motivera insatserna, skriver Regeringen i ett pressmeddelande och hänvisar till Statskontorets konstaterande att den årliga kostnaden för påverkanskommunikation uppgår till 1,5 miljarder kronor.
”Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta och hur vi kan använda statens resurser på bästa sätt. Regeringen har därför gett flera myndigheter i uppdrag att redovisa kostnader och motiv för sin kommunikation, samt hur det bidragit till förmågan att uppfylla kärnuppgifterna”, kommenterar civilminister Erik Slottner (kd).
De 32 myndigheterna får uppdraget i regleringsbrevet för 2025. Myndigheterna ska dels redovisa sina kostnader för informations- och kommunikationsverksamhet, dels motivera insatserna. Det kan till exempel handla om motivering till framtagande av väskor, märkesnålar med myndighetens namn eller budskap från myndigheten, annonskampanjer eller utgivning av tidningar.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

