Det är semestertider och då testar tidningstjänsten Readly nya grepp.

Det var just under en semester som idén till Readly uppstod när grundaren Joel Wikell på en resa till Cypern 2012 upptäckte att de medhavda magasinen snabbt tog slut medan den streamade musiken bara fortsatte.

Idag finns Readly i Sverige, Storbritannien, Tyskland och USA med sin tjänst som låter användarna läsa tidningar och magasin på nätet till en fast månadskostnad.

Nu testar Readly två nya grepp i marknadsföringen.

Under juli kommer influeraren Underbara Clara, Clara Lidström, varje vecka att välja ut artiklar eller reportage inom ett tema som hennes följare har röstat fram. Clara kommer även bjuda in sina följare till att dela med dig av sina tankar i kommentarsfältet på bloggen och Instagram. Readly kallar upplägget för en ”magasinscirkel” och är hämtat från bokvärlden.

” Med magasincirklar vill vi öka konsumtionen av journalistiskt innehåll och att fler upptäcker intressant läsning ur både svenska och internationella magasin”, kommenterar, Linnéa Aguero, pr och kommunikationschef på Readly.

Readly vill inte uppge hur mycket pengar som investeras i samarbetet med Clara Lindström.

Så vad vill Readly uppnå?
”Vi har så mycket högkvalitativt innehåll och miljontals artiklar – vi vill uppmuntra alla nyfikna själar där ute att upptäcka bredden av det kvalitativa innehåll som är producerat av förlag världen över. Magasincirklar öppnar upp för att djupdyka i olika teman, hitta intressanta artiklar och inspireras av reportage tillsammans med sin familj eller vänner, samtidigt som man inte behöver investera så mycket tid som med en bok exempelvis”, berättar pr-chefen Amelie Argenti, via mejl.

Ett annat grepp som Readly testar under sommaren är att ge ut ett svenska magasin på engelska genom ett samarbete med förlagen Egmont Publishing och Aller media. Det handlar om ett temanummer om skandinavisk inredning av Hus & Hem och utgåvor av bookazinet My Residence.
Detta efter ett insiktsarbete som givit vid handen att 10 procent av Readlys prenumeranterna läser titlar som är publicerade i ett annat land än det som läsaren är bosatt i. Dessutom har läsningen av magasin inom hem, renovering och inredning ökar under coronapandemin, om i Italien (83 procent upp) Storbritannien (48) och USA (28).