Helena Lindahl poängterar att trots regeringens löfte om att Norrbotniabanan ska börja byggas inom två år har Trafikverket under januari gått ut med uppgifter som tyder på något helt annat.
Hon tar upp frågan i en interpellation ställd till Anna Johansson (s).
”Trafikverket deklarerar byggstart först i slutet av den nationella planperioden, och det betyder med andra ord att det första spadtaget tas om 10–13 år. Enligt verkets kommunikationsdirektör saknas finansiering, och dessutom är utrymmet för nya projekt begränsat”, skriver hon och slår fast att ”budskapen om Norrbotniabanans framtid skiljer sig något mellan ansvarigt statsråd och den statliga myndighet som ministern är ansvarig för”.
Hon vill ha svar på två frågor under interpellationsdebatten:
• Vad är enligt statsrådet orsaken till att regeringen och Trafikverket kommer med så olika uppgifter om byggstarten för Norrbotniabanan?
• Avser statsrådet att verka för att regeringen ska tillskjuta de medel som behövs för att infria statsrådets vallöfte om att påbörja bygget av banan om senast två år?
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.