Preem lanserar i morgon officiellt sin diesel med svensk tallolja som ingrediens.
Landsbygdsministern Eskil Erlandsson hjälper till att dra publik till eventet via ett pressmeddelande skickat från Regeringen.se tidigare i dag.
 
”Jag ser fram emot att tanka min bil med skog! Detta är ett bra exempel på hur skogens många värden kan tas till vara och hur vårt gröna guld kan bidra till både fler jobb och ett bättre klimat”, säger Eskil Erlandsson i pressutskicket.
 
Därmed blir ministern en del av Preem reklamkampanj som rullar just nu. 
 
För Preems kommunikationsavdelning har något av en kommunikatörs dröm gått i uppfyllelse.
– Absolut. Det känns gott för oss att vår satsning inte bara är viktigt för oss utan för Sverige.
 
Hur många kommer?
– Som det ser ut ett 80-tal personer. Det blir en blandning av politiker och myndighetspersoner.
 
Hur fick ni ministern att ställa upp?
– Vi presenterade ett enkelt upplägg och berättade att vi vill nå en bred grupp av privatkunder och yrkesbilister.
 
Vad vill ni uppnå?
– Vi vill självklar berätta för våra kunder vad vi gör och att vi försöker bidra till ett hållbarare samhälle. Detta är också ett sätt att berätta för våra myndigheter och politiker att vi jobbar hårt med detta.
 
Vilken uppmärksamhet hoppas ni på?
– Vi hoppas att drivmedlet blir omskrivet och att alla blir nyfikna på vad det är för produkt. Och att kunderna väljer oss som första val.