• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

09 Dec 2010

Pr-kampanjer tog hem hälften av 100-wattarna

Pr-kampanjer tog hem tre av de sex finaste priserna i årets upplaga av effektivitetstävlingen 100-wattaren. I kategorin Samhällsreklam vann opinionsbildarkampanjen "Bordellen i Almedalen" och i både kategorin Konsumentreklam och Smartreklam vann en kampanj för Sveriges Television, "Dear Steve Jobs", vars syfte var att få Apple att snabbt godkänna SVT Play i mobilen.

Pr-kampanjer tog hem tre av de sex finaste priserna i årets upplaga av effektivitetstävlingen 100-wattaren. I kategorin Samhällsreklam vann opinionsbildarkampanjen "Bordellen i Almedalen" och i både kategorin Konsumentreklam och Smartreklam vann en kampanj för Sveriges Television, "Dear Steve Jobs", vars syfte var att få Apple att snabbt godkänna SVT Play i mobilen. "Bordellen i Almedalen" vann tidigare i höstas silver i Precis branschtävling Spinn, och "Dear Jobs"-kampanjen vann i våras guldägg i pr-kategorin.
 
Kampanjen Bordellen i Almedalen genomfördes för uppdragsgivaren Järfälla tjejjour, i ett samarbete mellan GyroHSR och Spotlight Pr. Förutom guld i kategorin Samhällsreklam vann kampanjen också en 75-wattare i kategorin Smartreklam.
Juryns motivering löd:
"Tidpunkten var avgörande. Platsen noga utvald. Budskapet tillräckligt kontroversiellt. Årets 100-wattare i Samhällsreklam bygger på ett imponerande engagemang, några brädor och lite spik. Och ett fantastiskt resultat. Attityder ändrades och ännu fler observerade. Bakom skynket, mitt bland politiker, journalister och turister bjöds det in till debatt och diskussion. TV 4, Sveriges Radio, tidningar och nätet – alla rapporterade, och som kronan på verket SVT:s program ”Duellen … om Bordellen”."
 
Kampanjen "Dear Steve Jobs" gjordes av reklambyrån Forsman & Bodenfors och den vann 100-wattaren i både kategorin Konsumentreklam och Smartreklam. I kategorin Smartreklam fick också pr/webbyrån Deportivo i samarbete med reklambyrån Le Bureau en 50-wattare för RFSU-kampanjen "Unite for Women". Över huvud taget framhölls det höga pr-värdet som argument för kampanjerna i denna kategori.
 
Juryns motivering i kategorin Smartreklam löd:
"Årets 100-wattare går till en kampanj som oerhört framgångsrikt tagit tillvara på kraften hos de många människorna och uträttat ett smärre storverk. Tänk att lyckas skapa en hype kring något som inte ens finns och dessutom få en tråkig byråkratisk process till att bli något intressant och spännande, göra den till sin fördel. Kampanjen är stringent, intelligent, billig, rolig, snygg – och framför allt oerhört smart! Behöver vi en app till? I det här fallet är svaret ett rungande ja."
 
Juryns motivering i kategorin Konsumentreklam löd:
"Genom att skapa en hype som få kring något egentligen ganska tråkigt och samtidigt låta Goliat spela David för en stund, lyckades den här kampanjen få en imponerande, näst intill omedelbar effekt vad både engagemang och kännedom beträffar. Inget hade varit möjligt utan kompetens, mod och nytänkande i allt från brief till lösning och inte minst produktion."
 
I kategorin Konsumentreklam tog också Aladdin-kampanjen "Rädda julen" hem en 50-wattare, ett samarbete mellan Ogilvy och Prime Pr. Denna kampanj har under året vunnit ett antal pr-priser, bland annat ett guldlejon i reklam-VM i Cannes och senast i onsdags ett silver och ett brons i reklam-EM.
 
I kategorin Producentreklam vann Garbergs med Telenor-kampanjen "Jag jobbar härifrån idag" 100-wattaren, medan United Minds knep en 50-wattare för en egenkampanj. Kategorin Internationell reklam vanns av Spinn Action Marketing för Samsung-kampanjen "Fint att peka" och i kategorin Långsiktig varumärkesvård vann Forsman & Bodenfors för sitt arbete med Apoteket.

Karin Jansson

karin@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-17, 11:18

Rud Pedersen värvar hos Lif

Läkmedelsindustrins organisation Lif tappar en medarbetare till pa-byrån Rud Pedersen.

arbetarrörelserlife sciencepr
2025-06-16, 17:32

Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner

Medarbetarna på Prime har under ett informationsmöte under förmiddag informerats om ledningens planer på att ta byrån från en full-service-byrå till en byrå med ett spetsigt erbjudande.

Affärerpr
2025-06-13, 06:34

Gullers värvar toppchef från Sophiahemmet

Kommunikationsbyrån Gullers Grupp stärker sitt life science-erbjudande genom en värvning av en toppchef på privatsjukhuset Sophiahemmet.

arbetarrörelserlife sciencepr
2025-06-09, 08:34

Tre får bli partners på New Republic

Pa-byrån New Republic släpper fram tre nya partners varav en ska driva ett nytt affärsområde.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-06-04, 12:08

Vd-skifte på Jung

UPPDATERAD. Efter drygt tio år lämnar Jimmy Rodhelind (mitten på bilden) rollen som vd för Jung, en kreativ byrå inom Aura-nätverket.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 09:49

Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

UPPDATERAD. Den förra energiministern (s) Ibrahim Baylan, går till pr-branschen och en byrå startad av den förra näringsministern (s) Björn Rosengren.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 08:26

Svensk Cykling värvar minister från pa-byrå

Organisationen Svensk Cykling hittar en ny vd i form av ett före detta statsråd på en pa-byrå.

arbetarrörelseropinionsbildningpr
2025-05-20, 05:45

Pr-byrå släpper ai-assistent för Almedalen

Till årets Almedalsvecka släpper kommunikationsbyrån Paues Åberg en ai-baserad assistent.

almedalen 2025pr
2025-05-20, 05:36

Agera värvar projektledare från förlag

Pr-byrån Agera har hittat en ny medarbetare på förlaget Modernista och med erfarenhet från Bindefeld.

arbetarrörelserpr
2025-05-16, 07:35

Bättre snurr för pr-byråerna

Det är bättre fart på pr-byråernas affärer under det första kvartalet 2025 jämfört med motsvarande period 2024. Det visar organisationen Precis barometer bland medlemmarna, de större pr-byråerna.

Affärerpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Tidigare DI-medarbetare: Peter Fellman är svensk…
  • Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner
  • Liberalerna har hittat en ny partiledare
  • Liberalernas partiledar-pressträff skjuts upp
  • Tidigare M-minister till Rud Pedersen

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram