– Jag tycker det är oerhört märkligt att peka ut en bransch på det sätt som Magdalena Anderson gör, säger Anna-Karin Hedlund.
Hon förklarar:
– Politiska beslutfattare har idag extremt höga krav på våra myndigheter. De ska vara effektiva och kunna leverera på högt ställda mål. De ska vara transparanta och svara för god medborgarinformation som en del av sitt uppdrag. Samtidigt ska man anpassa sig till snabba förändringar av kultur, demografi och geografi. Det kostar pengar, även för en myndighet.
Anna-Karin Hedlund, som jobbar som konsult på Diplomat till vardags, tycker till skillnad från Magdalena Andersson att det är självklart att även myndigheter ska kunna köpa professionella kommunikationstjänster.
– Ibland för att myndigheterna behöver avlastning vid arbetstoppar, ibland för att de behöver specialistkompetens och ibland för att de behöver kloka externa ögon på det man gör.
Anna-Karin Hedlund anser till och med att det skulle bli dyrare för myndigheterna om de inte anlitade pr-byråer.
– Min gissning är att vi då skulle få se kommunikationsavdelningar som är dubbelt så stora. Det skulle bli en dyr kostnad för skattebetalarna.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...