
Av undersökningen framgår att rumänska Dacias svenska bilägare tydligt placerar sig längst till vänster, följt av icke bilägare och Mitsubishi.
Tydligt längst till höger placerar sig Porsche-ägare. Märket följs av sina tyska kollegor BMW, Mercedes och Audi. Franska Renault placerar sig i mitten av vänster-högerskalan medan Volvo är marginellt till höger.
Demoskop har även tittat på hur ideologisk hemvist är kopplad till olika bilmärken.
ideologisk hemvist – bilpreferens
Socialdemokraterna: Subaru och Suzuki
Liberal: Porsche
Konservativ: Porsche
Socialist: Dacia
Nationalist: Chevrolet
Feminist: Citroën
Grön: Toyota, Kia
Socialdemokraterna: Subaru och Suzuki
Liberal: Porsche
Konservativ: Porsche
Socialist: Dacia
Nationalist: Chevrolet
Feminist: Citroën
Grön: Toyota, Kia
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...