Penilla Gunther, som ska ha nominerats som partiledarkandidat för Kristdemokraterna efter Göran Hägglund, tar fasta i Trafikverkets upphandling år 2014 av reklamytor vid järnvägsstationer.
Upphandlingen avslutades 22 januari och löper i sju år. Av avtalet "framgår att Jernhusen valde att erbjuda sina tjänster i princip utan vinstmarginaler eller till och med med betydande förlust", skriver Penilla Gunther i en interpellation till Mikael Damberg (s).
Penilla Gunther skriver vidare: Av agerande och anbud framstår det som om Jernhusen beslutat att köpa sig ensamrätt för en delmarknad av den svenska reklammarknaden, nämligen tågstationspubliken. Tillsammans med Jernhusens egna reklamytor kan deras ställning betraktas som ett monopol."
Penilla Gunther vill nu veta på vilket sätt Mikael Damberg tänker "säkerställa att statliga Jernhusen – och andra statliga bolag – följer den konkurrenslagstiftning som riksdagen har beslutat skall gälla?"
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...