* Saab-krisen
* Håkan Juholts tillkortakommanden
* Carema-krisen
* Kungen och lättklätt
* Arabisk vår
* GRIS, alltså PIGS alltså Portugal, Irland, Grekland och Spanien
* Åsa Romson, var nere för räkning efter det sämsta talet i Almedalen, men imponerade stort i SVTs partiledardebatt.
3. årets opinionsbildarverktyg
* 1 000 respondenter. Under året blev det svårare att presentera rön och argumentering utan att ha ställt några frågor till 1 000 svenskar.
* Greenpeace nya båt, Rainbow Warrior III.
* Twitter/Facebook. Ingår numera som standardverktyg i opinionsbildarkampanjer, från gräsrot till piedestal, från Anonymous till Svenskt Näringsliv.
4. årets mediefejder
* Birro – Schulman, Expressen och Aftonbladet, två kvällstidningar som slåss om att får göra bästa meta-tv-programmet på internet. Konstigt.
5. årets maktspel
* Casten Almqvist får jobbet som TV4-koncernens chef efter Jan Scherman. Men de tunga delarna i TV4, som programproduktion, det redaktionella ansvaret, outsourcas ut på bolag som Jan Scherman kontrollerar, exempelvis produktionsbolaget Fireplace.
6. årets underdog
* Jimmie Åkesson. Det spelar ingen roll hur framgångsrik Jimmie Åkesson är. Det är ändå alltid synd om Sverigedemokraternas partiledare, han är alltid missförstådd och vantolkad, han lyckas alltid stå i centrum för en debatt som han själv stipulerar, exempelvis den om hur medierna felbehandlar, när det lika gärna hade kunnat handla om hur Sverigedemokraterna, missbrukar det fria ordet, smygfotograferar journalister som jobba och startar drev i kommentarsfält.
7. årets mest överskattade
* Klout, ger poäng på hur stort inflytande du har i de sociala medierna. Möjligen användbart för wannabees.
* Tv-eken. Trots allt bara ett av flera liknande träd. Kampen om trädet gav dock en intressant insikt. Det är på Östermalm upproren sker nu för tiden. Eller tror någon att något liknande hade hänt på Söder eller i Akalla?
* Kommissionen. Det går inflation i att använda kommissionen som politisk lösning, it-minister (c) Anna-Karin Hatts it-kommission och statsminister (m) Fredrik Reinfeldts framtidskommission är två aktuella exempel hur politiker löser brist på fantasi och kreativitet. I alla fall tills motsatsen bevisats.
8. årets hackkycklingar
* banker
* fondbolag
* banker & fondbolag
9. årets myndigheter
* Arbetsförmedlingen, med ett allt större ansvar nu även för att integrera invandrare och få ut sjukskrivna, är det myndigheten som ska överföra politiskt flum om utanförskap till praktisk handling. En diabolisk uppgift.
* Finansinspektionen. Jobbade med hög integritet i den explosiva finanskrisen.
* Skatteverket. Försöker med litet manöverutrymme vända något för många nödvändigt ont, till i alla fall, ja någonting nödvändigt.
10. årets kampanjer
* Centerpartiets öppna partiledarval satte inte bara en norm för öppna valprocesser utan marknadsförde också partiet effektivt som öppet och framåt. Partiet fick en enorm medieexponering.
11. årets kommunikationsavdelningar
* Vattenfall. Ligger precis i den besvärligaste skärningspunkten mellan politiska ägare, allmänheten som konsumenter och konkurrensutsatt storföretag. På flera internationella marknader. Med Greenpeace hängande på fasaden när som helst. Vi pratar kommunikationsavdelning i realtid.
12. årets pr-byråer
* Kreab Gavin Anderson, den internationella koncernen omsätter närmare 500 miljoner kronor och är Sveriges i särklass största kommunikationskoncern. Respekt.
* Nordic PA, ibland lätt utskrattade som loser-byrån med medemanglade grundare som Johan Jakobsson och Edvard Unsgaard, men når över 5 miljoner i byråintäkt under det första halvåret och kvalar in till pr-byråernas finklubb precis.
* Grayling, skiftade päls från grå internationell koncern till färgstark vinnare av pr-tävlingar och konton som exempelvis Google.
13. årets pr-konsulter
* Mattias Ronge. Visar att det samtidigt går att driva prisbelönt digital byrå i framkant, skriva romaner och agera debattör. Visar att pr ger färdigheter som kan användas i andra sammanhang. Visar att pr-konsulter kan ta ställning och agera samhällsmedborgare och inte bara ger kunderna råd om just detta.
14. årets gåta
* Hur kan en pr-byrå med ett 20-tal anställda gå med 10 miljoner kronor i förlust. Skicka svar till sir Martin Sorrell. Skriv ”Hill & Knowlton” i ämnesfältet.
15. årets snabbaste karriärer
* Lars Adaktusson, stannade kvar som konsult på Kreab mindre än ett halvår.
16. årets opinionsbildare
* SHR. Sveriges hotell och restaurangföretagare. Har man lobbat till sig 5 miljarder kronor per år i sänkt restaurangmoms, då är man årets opinionsbildare.
17. årets ministrar
* Anders Borg. En ekonom och ickepolitiker är årets minister. Vad säger det om dagens politik?
18. årets doldisar
* Folkpartiet föder de starkaste individualisterna, men de mister sin glans som statsråd, däribland Nyamko Sabuni och Erik Ullenhag (ange själv deras ministerposter, om du minns dem…).
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd