Undersökningen används av Folklistan i sociala medier.

Folklistan skriver i sina inlägg att ”8,36 procent kommer att rösta på Folklistan i EU-valet”.

”Folklistan har tydligen köpt en undersökning av pa-företaget Hallvarsson & Halvarssons undersökningsföretag, där kan man tydligen få det resultat man vill också. Detta är otroligt illa”, skriver Torbjörn Sjöström i ett inlägg.

Axel Gustavsson, operativ chef på Axiom Insight, börjar sitt replikskifte med att påpeka ett faktafel:

–  Axiom Insight är del av samma koncern som Hallvarsson & Halvarsson, Aura Group, men det är olika bolag.

Han bekräftar att Folklistan har beställt undersökningen.

–  Vi har utfört undersökningen på uppdrag av Folklistan, det har inte påverkat vår metod. Vi använder ett urval som är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder, geografisk spridning och politiska preferenser.

Både Novus och Verian har i sina senaste EU-valsbarometrar konstaterat att Folklistan har runt 1 procent i väljarstöd, jämfört med Axioms 8,4 procent.

Axel Gustavsson ger sin förklaring:

– Vår panel har fått en direkt fråga om Folklistan. Vi nämner inte bara partiets namn utan även Jan Emanuel och Sara Skyttedal. Folklistan finns inte som ett svarsalternativ över huvud taget i de nyligen publicerade EU-valsbarometrarna.

Hur många kan då tänka sig rösta på Folklistan i det stundande EU-valet. Sanningen kan ligga mellan Novus/Verian och Axiom, enligt Axel Gustavsson.

– EU-valsbarometrar kan ha ett kännedoms-bias, som innebär att ett nytt och mer okänt parti underskattas. Så i undersökningar som vår, där frågan ställs direkt och respondenten får kontext genom att vi nämner partiets tongivande namn, blir resultatet förmodligen bättre än om partiet hade funnits med i en EU-valsbarometer. Därför är det viktigt att ta hänsyn till hur frågan är ställd.

– Majoriteten av respondenterna i EU-valsbarometern ringer vi. Då har vi inga alternativ att fylla i och på så sätt fångar vi även partier som inte ligger bland de högsta. Vi ser vilka partier som är i folks huvuden, säger Torbjörn Sjöström och lägger till:

–  De var så Ny Demokrati och Feministiskt initiativ kom fram. De tog fram undersökningar att få media att skriva om och på så sätt bli maktakörer och få väljare. Det är djupt problematiskt, faktiskt.