Båda byråerna ingår i den finska statens kommunikationskoncern Nordic Morning. Tillsammans ska de heta Sitrus. Vd för det nya bolaget, som bildas i september, blir Christian Sahlgren, i dag vd på JG Communication.
Han berättar:
– Vi definierar content som storys företag berättar och delar med dem som räknas. Dessa storys kan sedan berättas genom reklam, sociala medier och i andra format och kanaler. Det vi vill göra, och som är unikt, är att ta ett grepp om hela kundresan för kunderna till våra kunder. Hela vägen från kännedom till konvertering, aktivering och lojalitet.
Den nya byrån får 190 anställda och kommer att ha över 200 miljoner i omsättning.
Hur påverkas personalen?
– Det kommer att finnas vissa dubblettroller när det gäller chefer och supportfunktioner. Sett till den här byråns storlek så påverkas ett mindre antal tjänster.
Varför heter ni Sitrus?
– Det kommer från våra varumärkesfärger, Citat har gul och JG orange. Citrus stavas Sitrus på finska och det är en förankring i vår nordiska historik.
Vilka byråer ligger ni närmast med Sitrus?
– Jag skulle säga att det finns massor av byråer som gör superbra grejer. Men vi har ingen förebild. Vi spelar vår egen match. Vi ser oss själva som en ny content-byrå. Vår ambition är att hjälpa våra kunder att skapa och driva och utveckla content-ekosystem och ta ett grepp om hela kundresan. Det är en dröm för mig.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...