– Haha. Hyllar Sverigedemokraterna? Jag hävdar precis som jag skrev, att de är skickliga på PR, säger han.
Veckans stora snackis har utan tvekan varit Sverigedemokraternas kampanj i Östermalmstorgs tunnelbanestation, där resenärer på måndagen möttes av affischer med budskap som upprört många människor.
En av de som twittrat om kampanjen är Expressens Niklas Svensson, som under sin semester följt med i bevakningen och delat med sig av sina tankar på mikrobloggen.
Där har han bland annat kritiserat demonstranter som ägnat sig åt skadegörelse, men han har också hävdat att Sverigedemokraterna är det parti som är bäst på PR i Sverige, något som av vissa som varit i kontakt med Dagens Opinion tolkats som en hyllning av partiet.
Niklas Svensson håller inte med om att han hyllar partiet, men står fast vid det han skrev.
– Den här kampanjen skickar en signal till andra politiska partier om att de är otroligt skickliga på PR. De lägger 100 000 kronor på en reklamkampanj och de får tillbaka en uppmärksamhet som är värd miljoner. Jag tror inte ett ögonblick på att kampanjen var riktad mot utländska besökare utan syftet var naturligtvis att nå ut brett, säger Niklas Svensson.
– Jag vet inte ens om jag kan dra mig till minnes något annat parti som med en så billig kampanj har nått ut så brett.
Samtidigt kan man fråga sig om uppmärksamheten varit till deras fördel, fortsätter Niklas Svensson.
– Jag är inte säker på att folk i gemen uppfattar Sverigedemokraterna på ett nämnvärt annorlunda sätt efter den här kampanjen.
Samtidigt har Niklas Svensson även fått motta en hel del hat på Twitter för sina tweets kring kampanjen och demonstrationen.
– Det jag ifrågasatte var dels det faktum att polisen inte kunde agera på ett annat sätt i tunnelbanan när ett antal personer ägnade sig åt skadegörelse utan stod passiva vid sidan om. Sedan delar jag förstås Tomas Mattssons (Expressens chefredaktör, red.anm.) analys att det är viktigt att stå upp för och försvara det fria ordet. Det är givet att man både ska diskutera och kritisera budskapet på affischerna, men att begå lagbrott är inte rätt metod.
Han säger sig vara van vid den hårda ton som råder i sociala medier, men reagerade dock över att en före detta riksdagskandidat för Feministiskt initiativ gick till attack och kallade honom för en ”rasistreporter”.
– Jag tycker att man som politiker har ett ansvar när det gäller hur man uppträder i sociala medier. Jag tål mer än så i sociala medier från andra personer, men jag tycker inte att en politiker ska bete sig på det där sättet, säger Niklas Svensson som påpekar att även Feministiskt initiativs partiledare Gudrun Schyman reagerade.
– Hon skickade ganska kort efteråt sms till mig och ville veta mer om vem personen var. Hon återkom sedan och sa att personen inte längre är aktiv i partiet. Det tycker jag är föredömligt agerat och hanterat av Gudrun Schyman.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...