Varje år drabbas runt 1 000 personer av MS i Sverige. Sjukdomen kan bromsas med rätt behandling i tid, men alla drabbade får inte detta. Där kommer Neuroförbundets kampanj in.
 
Pr-byrån Gullers har skapat kampanjen Iminaskor.se Den bygger på ett par skor som simulerar känslan av MS-sjuka. Skorna har utvecklats och 3D-printats av Biogen. Skorna ska simulera känslan av trötthet i benen och vinglighet i balansen.
 
Projektet visas i en kampanjfilm som Neuroförbundet hoppas får spridning på.
”Kampanjen riktar sig till allmänheten för att öka förståelsen för hur det faktiskt kan kännas och upplevas att ha ms. Vi vill gärna att även vårdpersonal ska känna igen och förstå vissa lite diffusa symtom för att det snabbare ska kunna identifiera neurologiska symtom och remittera vidare till specialist”, berättar Eva Helmersson, informatör på Neuroförbundet i en mejlintervju.

Vad vill ni uppnå?
Nu när de första nationella riktlinjerna för MS har kommit vill vi uppnå en säker, jämlik vård för ms-patienter över hela landet. Vi vill att primärvården ska känna igen symtom och remittera vidare till specialist.”

Hur ska ni få kampanjen spridd?
Vi kommer att sprida filmerna och budskapen som finns på hemsidan Iminaskor.se, på sociala medier som Facebook, Youtube och Twitter.

Kommer fler att kunna testa 3D-skorna?
”Ja, vi kommer att resa runt med skorna till utvalda städer under våren.”