Kampanjen ska pågå i en veckas tid och går i korthet ut på att låta 82-åriga Kerstin Wolgers ta sina första steg ut på nätet, utrustad med en pulsmätare, en webbkamera och annan teknik.
Allt sker dessutom i realtid på Mynewsdesk kampanjsajt
Mynewsdesk Now där man bland annat kan följa hur hon reagerar på sociala medier och även nätdejting.
Syftet med kampanjen är delvis att uppmärksamma den digitala klyftan.
– Det finns ett glapp i Sverige. Det lever runt en miljon människor i digitalt utanförskap som innebär att många inte får ta del av exempelvis politiska debatter. Genom att följa Kerstins första vecka på internet hoppas vi att fler ska få upp ögonen inför ett aktuellt problem, säger Mynewsdesks nordiska marknadschef Sofia Juhlin.
Men Mynewsdesk hoppas också kunna visa på hur kommunikatörer kan använda sig av realtidskommunikation för att skapa engagemang.
– Som ledande aktör inom digital kommunikation ser vi att många kommunikatörer och journalister har svårt att nå ut i mediebruset. Det innebär att man behöver vara mer innovativ och kreativ i sitt sätt att kommunicera. Därför gör vi kampanjen i realtid för att visa exempel på hur man kan sprida, skapa och ta till vara på information på ett innovativt sätt, säger Sofia Juhlin.
Vad händer efter den här veckan?
– Det får vi se. Det är svårt att säga och beror lite på hur det kommer att utvecklas. Men framförallt kommer vi att kanske få en utvärdering om huruvida man vill inkluderas i det digitala samhället, om det kanske inte är ett problem för vissa.
Kampanjen har tagits fram tillsammans med Edelman Deportivo, som bland annat byggt ett API åt Mynewsdesk.