Har smutskastningen ökat den här valrörelsen?
– Det här är min tredje valrörelse men den första som centralt aktiv. Den är väldigt intensiv på ett sätt som de andra två inte var. Nu publiceras till exempel allt sekunden efter det sagts eller gjorts. Det är väldigt snabba kast, och man ska alltid vara redo med en kommentar, säger Gustaf Stenlund pressekreterare, MUF.
 
Vad har ni fått för reaktioner på den youtube film MUF gjorde apropå Socialdemokraternas butlerförslag?
– Vi är glada att det fått det genomslag det fick. Det var ett korkat förslag som vi försökte ironisera genom en film.
 
Han tycker att det måste få vara okej att prata om den andra sidans politik, och då gärna med ett leende på läpparna.
 
– Sen finns ju LO-kampanjen som är svartmålande och inte rolig.
 
Han poängterar att bilderna och filmerna bara är en liten del i valrörelsen. Och att det är debatten och samtalen som är det stora och avgörande.
 
Vad blir er nästa grej?
– Allt nytt vi gör i filmväg hamnar på Sverige jobbar-tv som är ett webbteveprojekt på Muf.se. Varje dag kommer en gäst till studion och vi brukar ironisera och ha kul. Den syftar mest som interninfo. Men det vi skickar ut till valledare och andra inom partiet är inga hemligheter så alla får lyssna. Nästa roliga grej går där sen på Youtube.
 
– Väljer sossarna ett nytt korkat utspel så kommer det snabbt en replik från MUF.
 
Vad har varit mest signifikant i valrörelsen?
– Utan tvekan höjda arbetsgivaravgifterna, alltså ungdomsskatten som sossarna vill införa. Den diskussionen har tagit fart. Många unga köper inte detta.
 
Vad tycker ni om SSU:s taktik?
– Unga människor behöver inte höra att det är dåligt i Sverige. Det är viktigare att prata om vad bra man kan göra i landet än att göra pizzafilm.
 
Vad avgör valet?
– De som tydligast lyckas beskriva de samhällsproblem som rör väljarna, ur ungdomsperspektiv är det ju jobben. Och det kommer bli vi som vinner.
Vi har ambition att prata mer om oss än att svartmåla, något som till exempel LO gör.