
– Socialdemokraterna lurade min generation i valrörelsen med löften om krafttag mot ungdomsarbetslöshet, men istället genomför man de kraftigaste skattehöjningarna någonsin mot en utvald generation. Det är ett generationssvek mot de unga, säger Mufs ordförande Rasmus Törnblom.
SSUs Generationslöftet är ett knippe politiska förslag som förbundet driver inför Socialdemokraternas kongress i helgen. Ungdomsförbundet vill bland annat att partiet ska lova att investera i Sveriges unga och har fått stöd från bland andra fackförbundet Handels.
Frågan drivs under taggen #generationslöftet och SSU har även tagit fram kampanjmaterial, i form av en banner och flygblad.
Nu har Muf satt sitt eget spinn på kampanjen och lanserar i dag ”Generationssveket”, lagom till Socialdemokraternas stora kongress.
– Vi har lånat SSUs grafiska profil kring generationslöftet. De får tillbaka den efter kongressen, säger Rasmus Törnblom.
Muf har tagit fram ett antal parodibilder som delas i sociala medier. Enligt Rasmus Törnblom har kampanjen fått stor spridning.
– Det är uppenbart att många känner sig svikna av Stefan Löfven. Då är det märkligt att SSU vill att han ska ge ännu ett ungdomslöfte, när de hela våren genomfört ett generationssvek.
Enligt Rasmus Törnblom bör Socialdemokraterna dessutom inte lyssna på SSUs krav och hänvisar till 90-dagarsgarantin som ungdomsförbundet drev igenom under kongressen 2013.
– Garantin blir inte genomförd förrän 2018. Så för en 20-åring som i dag blir arbetslös är det inte en 90-dagarsgaranti, utan en 3 år och 90-dagarsgaranti.
Han fortsätter:
– Det krävs en riktig jobbpolitik, inte fler vision och framtidsmål som inte kommer att uppfyllas. Det handlar om att få ett första jobb, att behålla mer av de pengar man tjänar. De är så vi tror att fler unga kan bli självständiga, få råd med hyran och uppfylla sina vardagsdrömmar.
Muf har tagit fram kampanjen internt.
– Vi har gjort allt helt själva. SSUs konsulter är nog jättesura över att vi lånat deras hårda arbete.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...