Morgontidningarnas samlade intäkter från reklamutrymme och från prenumerationer minskade med 10 procent under det tredje kvartalet till 2,0 miljarder kronor, jämfört med 2022. Det kan jämföras med Googles intäkter för sökordsannonsering som uppgår till 15-20 miljarder kronor per år.
Intäkterna från försäljning av reklamutrymme för morgonpressen har minskat under fyra kvartal. Under det tredje kvartalet sjönk de med 23 procent till 524 miljoner kronor.
Intäkterna från prenumerationer har ökat sju kvartal i rad. Men under det tredje kvartalet föll de med 5 procent till 1,5 miljarder kronor. Tappet ligger framförallt hos landsortspressen där publikintäkterna föll med 8 procent medan storstadspressen höll sina intäkter.
”Vi vet av erfarenhet att läsare är mer lojala än annonsörer i ekonomiskt svåra tider. Det är därför oroande att läsaraffärens länge uppvisade motståndskraft nu viker. Detta understryker hur viktigt det är att mediestöd och distributionslösningar möjliggör för svenskar runt om i landet att ta del av fri och oberoende journalistik”, kommenterar TUs vd Johan Taubert.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...