Det handlar främst om att lyfta fram den sedan 10 månader nya partiledaren Ulf Kristersson på svart-vita affischer med varav en del har citatrubriker som ”Nu är det dags för hårdhandskar mot kriminella gäng och extremister”.
 
Moderaterna använder sig inte av några statister i reklamen, men väl Ulf risterssons dotter och mamma, på några av affischerna.
Temat i kampanjen är Nu tar vi tag i Sverige. Partiets tidigare slogan Lika för alla, har tonats ner, men finns med i reklamen som värderingsgrund.
Huvuddelen i kampanjen ute i landet är en samtalskampanj med målet att ha genomfört 600 000 samtal till valet.  
Det kommer även en tv-kampanj, men den vill Moderaterna än så länge ligga lågt med.

utgångspunkter
* ”Rättigheter, skyldigheter, möjligheter – lika för alla”, Moderaterna vill återupprätta ”viktiga delar i samhällskontraktet”.
* Moderaterna vill möta ”väljarnas efterfrågan på att någon på allvar tar tag i Sveriges problem”.
* Moderaterna ska hämta väljare från tre ”S”, Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och soffan.
* Moderaternas huvudmotståndare är dock ”Sveriges samhällsproblem”.

ta tag i
* Moderaterna tycker bland annat att:
*  det lönar sig för dåligt att gå från bidrag till arbete.
* arbetsmarknaden är ”tudelad”.
* skatten är för hög för pensionärerna.
* Sverige dåligt rustat för kommande lågkonjunktur.
* gängkriminalitet, stöldligor härjar på landsorten.
* utvisningarna är för få vid grova brott.
* straffen är för låga och straffrabatterna är för generösa.
* migrationspolitiken ska vara fortsatt stram.
 
konkurrenterna
* Socialdemokraterna ”skönmålar, blundar för problem och
går till val på en ansvarslös och skadlig vänstergir. Högkonjunkturen har slösats bort.” Socialdemokraterna ”saknar en parlamentarisk strategi”.
* Sverigedemokraterna pekar på många problem, de etablerade partierna borde ha sett, men ”saknar
realistiska förslag och erbjuder i slutändan bara populism och splittring”.

Moderaternas konkurrensfördelar (enligt de själva)
* har en ”genomtänkt idé om att ta tag i Sverige och återupprätta förtroendet för politiken”.
* har ”vänner i Alliansen och en plan för att hantera migrationsfrågan”
* har ”starkt förtroende i flera av valets viktigaste frågor – ekonomi och jobb samt lag och ordning”.
* har ”den partiledare och statsministerkandidat som har störst förtroende”.
* har ”en vass organisation och flera bra valrörelser i ryggen”.
 
* lovar väljarna att ”ta tag i Sverige”.