• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

11 Feb 2015

Martin Schibbye och Brit Stakston startar medieföretag

Projektet drivs som aktiebolag och lanseras på en virtuell presskonferens klockan 9:00 i morgon. Även journalisten Magda Gad är grundare, liksom den förra redaktionen på tidningen Omvärlden, vars produktion ägaren Sida har lagt ut på pr-byrån Intellecta.

Projektet drivs som aktiebolag och lanseras på en virtuell presskonferens klockan 9:00 i morgon.

Även journalisten Magda Gad är grundare, liksom den förra redaktionen på tidningen Omvärlden, vars produktion ägaren Sida har lagt ut på pr-byrån Intellecta.


Tanken är att bevaka "blinda fläckar" i världen med hjälp av pengar dels från spontana bidragsgivare och dels från medlemmar. Medlemsavgiften ligger på 400 kronor. Lika mycket som en skyddsväst i Ukraina.
– Vi vill tydliggöra kostnaderna för kvalitetsjournalistik. Det kostar att ha kängor i leran i stället för att googla, det kostar att ta fram fakta i stället för åsikter, säger Martin Schibbye, och ger några exempel: 900 kronor för att hyra en MC i Kongo, 24 kronor till engångsglasögon mot Ebola och 1 000 kronor för att vaccinera en reporter inför resan till Irak.
Med sin finansieringsform hoppas grundarna att förändra synen på kvalitetsjournalistik.

– Vi vill inte jobba för tidningarna. Vi vill jobba för läsarna.

Bakgrunden till projektet är att de större redaktionerna anses dra ner på utrikesbevakningen, samtidigt som grundarna har identifierat ett intresse bland läsarna.

– Framförallt bland unga människor finns det ett stort intresse. Det märkte jag när jag kom ut från fängelset. Målet är att få in en miljon kronor på två veckor.

– Det räcker till en digital plattform och till att sjösätta ett gräv, säger Martin Schibbye, som blir ansvarig utgivare. Blank Spot Project fåt tyngdpunkten på genomarbetade reportage som publiceras fritt på sajten. Men sajten ska även innehålla rörligt material och kortare inslag.

– Vi tror att människor är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Jag ser möjligheterna. Det är så många människor som lever i medieskuggan nu och berättelser som inte kommer fram, som kvinnorna som kör folkrace i Ghaza eller filosofidebatten i Colombia.

Finansiärerna får tycka till om vilka blinda fläckar som ska bevakas.  

Vad händer om en aktör som säg Lundin Oil vill finansiera ett gräv?
– Det skulle vara intressant. Volvo annonserar bredvid Dagens Nyheters ledarsida. Det är ändå ingen som tror att Volvo försöker påverka DN. Om stora ägare skulle vilja gå in, får vi hålla en högre integritet. 

oskar

rahlenoskar@gmail.com

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

pr

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-17, 11:18

Rud Pedersen värvar hos Lif

Läkmedelsindustrins organisation Lif tappar en medarbetare till pa-byrån Rud Pedersen.

arbetarrörelserlife sciencepr
2025-06-16, 17:32

Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner

Medarbetarna på Prime har under ett informationsmöte under förmiddag informerats om ledningens planer på att ta byrån från en full-service-byrå till en byrå med ett spetsigt erbjudande.

Affärerpr
2025-06-13, 06:34

Gullers värvar toppchef från Sophiahemmet

Kommunikationsbyrån Gullers Grupp stärker sitt life science-erbjudande genom en värvning av en toppchef på privatsjukhuset Sophiahemmet.

arbetarrörelserlife sciencepr
2025-06-09, 08:34

Tre får bli partners på New Republic

Pa-byrån New Republic släpper fram tre nya partners varav en ska driva ett nytt affärsområde.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-06-04, 12:08

Vd-skifte på Jung

UPPDATERAD. Efter drygt tio år lämnar Jimmy Rodhelind (mitten på bilden) rollen som vd för Jung, en kreativ byrå inom Aura-nätverket.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 09:49

Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

UPPDATERAD. Den förra energiministern (s) Ibrahim Baylan, går till pr-branschen och en byrå startad av den förra näringsministern (s) Björn Rosengren.

Affärerarbetarrörelserpr
2025-05-20, 08:26

Svensk Cykling värvar minister från pa-byrå

Organisationen Svensk Cykling hittar en ny vd i form av ett före detta statsråd på en pa-byrå.

arbetarrörelseropinionsbildningpr
2025-05-20, 05:45

Pr-byrå släpper ai-assistent för Almedalen

Till årets Almedalsvecka släpper kommunikationsbyrån Paues Åberg en ai-baserad assistent.

almedalen 2025pr
2025-05-20, 05:36

Agera värvar projektledare från förlag

Pr-byrån Agera har hittat en ny medarbetare på förlaget Modernista och med erfarenhet från Bindefeld.

arbetarrörelserpr
2025-05-16, 07:35

Bättre snurr för pr-byråerna

Det är bättre fart på pr-byråernas affärer under det första kvartalet 2025 jämfört med motsvarande period 2024. Det visar organisationen Precis barometer bland medlemmarna, de större pr-byråerna.

Affärerpr
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Tidigare DI-medarbetare: Peter Fellman är svensk…
  • Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner
  • Liberalerna har hittat en ny partiledare
  • Liberalernas partiledar-pressträff skjuts upp
  • Tidigare M-minister till Rud Pedersen

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram