Tre tågtillverkare har gått till final, enligt Dagens Opinions uppgiftslämnare. Spanska CAF och Bombardier, med tillverkning i Sverige och schweiziska bolag Stadler gör upp om affärer. Stadler kan bli ett spektakulärt val då bolaget tillverkar tåg i Vitryssland med sin ökända president Lukasjenko, som ibland kallas Europas sista diktator.
Stadlers huvudägare Peter Spuhler har också varit aktiv i det politiska partiet SVP som ska ha anklagats för rasism av bland annat FN.
Det är Mälardalstrafikens gemensamma bolag Mälab som ansvarar för affären, men beslut väntas fattas vid styrelsemöte 11 juni hos Transitio, som är ett tågförvaltningsbolag för kollektivtrafiken i Sverige. Transito har ramavtal med de tre aktuella bolage och avgör i vilket land skattebetalarnas pengar och tågproduktionen hamnar.
Grundordern ligger på 3-4 miljarder med optioner på de tredubbla, runt 10 miljarder kronor.
De nya tågen ska vara anpassade för 1-2 timmars restid, motsvarande dagens dubbeldäckare och loktåg. Resenärerna ska kunna arbeta ombord på tåget som därför ska ha arbetsbord, eluttag och trådlöst nätverk.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...