Grand Prix i klassen gick till kampanjen Fearless girl, en bronsstaty som sattes upp framför den berömda tjurstatyn på Wall Street, “Charging Bull”. Statyn, som avbildade en liten men tuff tjej, skapade mycket diskussioner och blev populär bland turisterna. Sedermera visade det sig att statyn var ditsatt av State Street Global Advisors, som jobbar för fler kvinnor i styrelserna. Reklambyrån McCann ligger bakom kampanjen.
Sverige hade nio nomineringar i pr-klassen. Ikeas svar på Balenciagas dyra design väska med ett utseende påminnande om en Ikea-kasse nominerades två gånger för, dels kreativitet, dels respons.
Silver delades ut för Ikeas snabba respons, med hälp av byrån Acne.
Edelman Deportivo hade två nomineringar och var den enda pr-byrån sonm lyckades bli nominerad. För övriga nominerade pr-kampanjer stod reklambyråer.
de svenska, nominerade pr-kampanjerna i Cannes lions
Free The Speech, Utrikesdepartementet, King
World Recycle Week, H&M, Forsman & Bodenfors
The Scania Clock, Scania, TBWA
Pep Talk By Stephen Hawking, Gen-Pep, Forsman & Bodenfors
For Sofia, Unicef, Edelman Deportivo
Ikea Responds To Balenciaga, Ikea, Acne
Give A Beep, Hövding/Mynewsdesk, Edelman Deportivo
Babybuzz, SCA , Volontaire
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...