– Det här är den största kampanjen som alla LO-förbunden gjort tillsammans någonsin. Vi lyssnar till 100 000 personer över hela landet, medlemmar eller icke, gamla eller unga, för att ta verkligen lyssna till vad de har att säga, säger Stefan Hansson, som är projektledare för kampanjen.
 
Projektet organiseras internt och har utöver Stefan Hansson inte avsatt några andra tjänster vid genomförandet.
– De 2000 lyssnare som vi ska sända är ut är alla med i förbunden och består av förtroendevalda och eldsjälar, som redan är ute. Vad vi egentligen gör är att berika dem med information o vad folk tycker. Vi lyssnar med stora öron.
 
I syfte att samla 2000 lyssnare, bloggar 17 inspiratörer, valda av de olika LO-förbundet, på kampsajten Den långa resan, i syfte att inspirera till att bli bättre på att lyssna.
 
I september siktar LO på att ha lyssnat till 100 000 personer och då kunna börja forma ”morgondagens fack”.
 
Har ni någon budget för projektet?
– Nej, inte utöver den avsatta budgeten för medlemsvärvning. Det här är bara en del utav allt det vi gör i det syftet, och är heller inte ett kostsamt projekt eftersom vi bara engagerar våra förtroendevalda och våra eldsjälar.