
Det var ingen tvekan om att han skulle ta över ordförandeskapet från Allan Åberg, grundare av Paues Åberg.
– Precis är en superviktig organisation. Jag har suttit i styrelsen i två vändor och haft en stor personlig behållning, lärt känna branschen bättre, skapat nya kontakter och påverkat i viktiga frågor. Jag är en föreningsmänniska och då ska man också vara beredd att axla ansvaret, säger Hampus Brynolf.
Med Hampus Brynolf vid rodret väntar ingen revolution Precis.
– Tvärtom. Jag kommer inte in med en stark reformagenda. Tvärtom tycker jag att Precis är en bra organisation.
Tre områden pekar Hampus Brynolf ut som prioriterade. Även om han föredrar att kalla dem ”paket”.
kommunikation som strategiskt och värdeskapande verktyg
– Precis ska fortsätta att trycka på att kommunikation är värdeskapande. Det finns oroande tendenser i omvärlden som både handlar om upphandlingar (av kommunikationsbyråer) och attacker mot kommunikatörer. Vi har misslyckats med att visa värdet i det vi gör fullt ut. Där har vi ett fortsatt arbete att göra.
– Det är ingen hemlighet att jag har ett stort intresse för den offentliga affärer. Där kommer vi att fortsätta att driva på för en bättre kvalitet i utvärderingsprinciperna. Den frågan blir viktig för oss.
branschens image
– Det finns en bild av branschen som något suspekt, fishy och ljusskyggt. Det är ett misslyckande för oss. Vi har uppenbarligen inte lyckats förklara hur branschen och beslutsfattande fungerar. Vi har ett viktigt arbete att göra med att presentera vad vi är och vad vi sysslar med, säger Hampus Brynolf, och lägger till:
– Sedan är det intressant att kommunikation är under attack utifrån att det inte är värdeskapande, bra och rätt. Samtidigt går narrativet i lobbyregisterfrågan åt ett annat håll. Å ena sidan säger man att kommunikation ger stor effekt och makt, å den andra ger kommunikation ingen effekt. Är det bara ett politiskt spel?
En av de första frågorna Hampus Brynolf får ta sig an är det förslag på lobbyregister som insynskommittén förväntas lägga fram på torsdag, något som Precis har motsatt sig.
– Där ska vi ge vår uppfattning, men jag vill inte göra det utifrån läckor utan när vi har fått läsa hela förslaget.
teknik och ai
– Våra kunder använder redan ai, vi kommer att vara en bransch som ligger i framkant i att utsättas av konsekvenserna av ai-användandet och det behöver Precis hantera, säger Hampus Brynolf, och utvecklar:
– Jag vill inte binda ris åt egen rygg och ser snarare att det finns stora möjligheter att vi kan bli goda användare och styra nyttan av ai på ett sätt som gör oss särskilt lämpade. Här ska Precis ha en roll att positionera pr-branschen mot andra och inte göra det onödigt svårt att ligga i framkant, samtidigt som vi använder ai på ett etiskt sätt med god kunskap om nack- och fördelarna.
En längre artikel om Hampus Brynolfs planer för Precis kommer i torsdagens utgåva av Veckans Brief
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.