Den 24 februari går remisstiden ut för Välfärdsutredningen, som Ilmar Reepalu driver på uppdrag av regeringen. Utredningen föreslår ett vinsttak på 7 procent på operativt kapital plus statslåneränta för bolagen i välfärdssektorn samt att huvuddelen av de skattefinansierade pengarna ska stanna i verksamheterna.
Svenskt Näringsliv och dess sidoorganisationer som Almega och Vårdföretagen, driver kampanjen Svara Reepalu. Målet är att få 100 företag att lämna remissvar till utredningen.
Nu svarar LO med kampanjen Du kan #stoppa vinstjakten. På LO-förbundets gemensamma opinionssajt, Opinionsverket, kan privatpersoner skriva under en färdigskriven remiss som sedan mejlas in till utredningens registrator på finansdepartementet.
– Vi drog igång i fredags och har samlat in 3 100 remissvar på 36 timmar. Vi siktar på att få in 10 000 svar innan remisstiden går ut, berättar Johan Ulvelöv, digital strateg på LO, via en sms-intervju.
Vad vill ni uppnå?
– 80 procent av svenska folket är kritiska till vinstjakten i välfärden. Med kampanjen vill vi ge alla en möjlighet att påverka politiken så att en begränsning av vinster i välfärden införs.
– 80 procent av svenska folket är kritiska till vinstjakten i välfärden. Med kampanjen vill vi ge alla en möjlighet att påverka politiken så att en begränsning av vinster i välfärden införs.
Hur ser du på Svenskt Näringslivs kampanj?
– Svenskt näringsliv har svenska folket emot sig. Vilket siffrorna i kampanjen är ett talande exempel för.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...