Det bondeägda kreditinstitutet Landshypotek lämnade nyligen in en ansökan till Finansinspektionen om att få bli en bank med möjlighet att erbjuda kunderna sparande. Siktet är inställt på att växa och bredda sitt erbjudande även till allmänheten.
 
Tillsättningen av en ny pr- och informationschef ska ses i ljuset av det utvecklingsarbetet.
– Traditionellt har Landshypotek jobbat mycket med medlemskommunikation, men vi är nu i stark förändring och ska för första gången på 176 år också bli kända för den breda allmänheten, säger Tomas Uddin.
 
Samtidigt ska han få banken att bli mer närvarande i det offentliga samtalet och driva medlemmarnas intresse.
– Landshypotek betyder mycket för jord- och skogsbrukarna, då är det viktigt att vi också deltar i det samtalet, om våra medlemmars framtid.
 
Hur jobbar ni med pr på Landshypotek?
– Till en början blir det klassiskt pr-arbete, med exempelvis mediekontakter. Vi kommer inte bedriva någon stenhård opinion mot politiker precis, utan försöka få Landshypotek att bli mer känt i en vidare krets.
 
Tomas Uddin har arbetat med kommunikation hela sitt yrkesverksamma liv. Han har tidigare jobbat bland annat journalist på Eskilstuna-Kuriren och även pressekreterare. Sedan regeringsskiftet 2006 har han varit på regeringskansliet.
 
Senast var han stabschef hos tidigare miljöminister Andreas Carlgren, men lämnade miljödepartementet i samband med ministerns avgång.
– Jag har de senaste åren jobbat för en levande landsbygd och en bra miljö, och det jobbar jag nu vidare med i det här jobbet, det känns kul, säger han.
 
Han fortsätter:
– Det är också spännande att få jobba i näringslivet, vilket jag i princip inte gjort tidigare.
 
Tjänsten är nyinrättad. Sedan tidigare har banken en medlems- och kommunikationschef.