Det var i september som SJs styrelse fattade beslut om en extra utdelning på rekordhöga 1,7 miljarder kronor till ägaren staten och regeringen har fått kritik både från Alliansen och även bland andra trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (mp).
Även utskottets vice ordförande Jessica Rosencrantz (m) är kritisk till utdelningen, som hon menar riskerar att skada SJs förmåga att på sikt investera bland annat i nya höghastighetståg.
I samband med att infrastrukturminister Anna Johansson (s), tillsammans med Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, gästade trafikutskottets möte på tisdagsförmiddagen för en dragning om vinterförberedelserna, passade den moderata riksdagsledamoten därför på att sätta tryck på statsrådet om miljardutdelningen.
Men Jessica Rosencrantz är allt annat än nöjd med svaren och hävdar att ministern ”tog kategoriskt avstånd från hela frågan” som hon anser inte ligger på hennes bord.
– Det är bekymmersamt eftersom vi uttryckligen ställer frågor om vad det får för påverkan på transportsystemet och SJs möjligheter framöver. Men hon menar att det inte har något med hennes uppdrag att göra, att det inte ligger i hennes uppdrag att SJ bedriver en bra verksamhet.
– Jag är inte särskilt tryggad av de svar som vi fick, fortsätter Jessica Rosencrantz.
Utdelningen sker samtidigt som flera nattåg ska läggas ned. Men SJs styrelse har tidigare hävdat att utdelningen inte påverkar bolaget särskilt mycket.
SJ verkar ju inte något problem med det?
– Även om ministern vill låta påskina att SJs ledning gör bedömningen att de inte behöver pengarna så är det staten som kräver utdelning.
– Även om ministern vill låta påskina att SJs ledning gör bedömningen att de inte behöver pengarna så är det staten som kräver utdelning.
Enligt Jessica Rosencrantz har det statliga tågbolaget dessutom uttryckt oro för deras förmåga att klara av framtida investeringar och hon menar att även om dagens akuta situation klaras av finns det en risk att SJ inte klarar av att köpa in tåg som är anpassade för den planerade höghastighetsbanan.
– När vi ställer den frågan så säger Anna Johansson att det inte alls är säkert att SJ behöver köpa in tåg. Men å andra sidan har ju regeringen tagit över Sverigeförhandlingen och då måste man också ta i beredskap att vår dominerande aktör på banan måste köpa in tåg som ska trafikera den sträckan.
Jessica Rosencrantz har tidigare ställt en interpellation till Anna Johansson i samma ämne, men frågan lyftes över till näringsminister Mikael Damberg (s), som hon ska debattera med senare i eftermiddag.
– Det återstår att se om det kommer nya besked, säger Jessica Rosencrantz som tillägger att de ska fortsätta ifrågasätta att regeringen använder bolagen som kassakon.
– Det här gäller SJ, men regeringen har också krävt en stor utdelning av Akademiska hus. Kommer man nu att börja behandla de statliga bolagen som kassakon?
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...