– Vi har många kunder i Göteborg och det känns naturligt att vi etablerar oss där. Samtidigt styrs detta av att det finns tydliga affärsmöjligheter och en öppning i byråstrukturen i stan som gör att tajmingen är rätt just nu, säger Jens Rundkvist, vd på Isobar och berättar om möjligheterna på den lokala marknaden.
– Det finns många starka bolag i Göteborg och traditionsmässigt har de varit lojala mot det lokala byrålivet och strukturen som finns där. Det är därmed inte helt enkelt för en byrå med fysisk närvaro i Stockholm eller Köpenhamn att agera på distans. Du behöver finnas på plats för att vinna förtroende, hitta och locka talanger och förstå vad kunderna vill ha.
Med etableringen vill Isobar konkurrera mot både tunga aktörer som Valentin&Byhr och Forsman & Bodenfors, men även mot mindre byråer.
– Både de stora spelarna och de mellanstora byråerna om 15-20 anställda kommer säkert känna att Isobar är med och fajtas om uppdragen.
Isobar har rekryterat Alexander Sintorn, senast på reklambyrån Dear Friends, som ska leda satsningen och processen att få igång verksamheten är redan igång.
– Vi öppnar när Alexander börjar i slutet av augusti och sedan kommer han att bygga upp byrån kring uppdrag och kunder. Vi har en dialog med flera kunder och naturligtvis tittar vi redan på fler resurser att bemanna upp med i Göteborg.
Målsättningen är att verksamheten är fullt operationell i början av nästa år.
– Vi hoppas ha gjort ett avtryck på marknaden redan i början av 2018.
Till dess behöver rekrytering ske.
– Det är inget självändamål att byrån ska bli lika stor som i Stockholm men det känns naturligt att potentiellt vara 15-20 anställda på byrån på ganska kort tid. Det är målbilden, säger Jens Rundkvist och fortsätter.
– En målbild är att ha en omsättning om 10-15 miljoner kronor år 2018, vilket skulle motsvara 10-15 procent av Isobars omsättning i Stockholm. Sen är målsättningen att fördubbla omsättningen år efter år. Det måste gå i den farten med de möjligheter som finns.
Alexander Mörén
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...