Med kampanjen vill internetoperatören lyfta frågan om kunskapsbrist när digitalisering ska diskuteras i Almedalen. IP-Only anser att it-chefer, och motsvarande yrkesroller, inte figurerar i samtalen om digitalisering. Detta efter att en ny Sifo-undersökning, beställd av IP-Only, visar att endast 4 procent av de intervjuade it-cheferna medverkar i Almedalen.
– Vi ser att de experter som borde leda den digitala utvecklingen och dessa samtal inte är på plats i Almedalen. Via kampanjen vill vi lyfta frågan och ta vårt ansvar genom att erbjuda Mikael Westerlunds kompetens till de paneler som saknar den kompetensen, säger Linux Axelsson, marknadsansvarig på IP-Only.
Kampanjen kommer främst att synas på Twitter där tanken är att de it-chefer som inte har möjlighet att få sina röster hörda i Almedalen, får en kanal via ”jourhavande it-chef” och Mikael Westerlund som kan lyfta deras frågor.
– Vi vill sprida den här diskussionen och vara it-chefernas vän där vi framför deras åsikter och synpunkter i panelerna, säger Niclas Karnhill, pressansvarig på IP-Only.
Finns det någon särskild panel ni vill att Mikael medverkar i?
– Inte någon särskild. Vi vill vara tillgängliga för så många som möjligt. Vi har som mål att få in honom där hans kompetens kan bidra, till allt från it-säkerhet, it-utveckling och digitaliseringsfrågor överlag, säger Linus Axelsson.
Niclas Karnhill lägger till:
– Alla som känner sig träffade eller som inte får tag på en it-chef eller liknande och som ska ha ett seminarium är varmt välkomna att höra av sig till jourhavande it-chef på Twitter.
Vilka byråer har ni samarbetat med?
– Vi har samarbetat med contentbyrån Spoon och tillsammans kurerat fram idén, säger Linus Axelsson och berättar om målsättningen.
– När vi åker till Almedalen 2018 vill vi se att det är betydligt fler än fyra procent av it-cheferna som åker till Almedalen och dessutom deltar i digitaliseringseventen.
Alexander Mörén
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...