Expressen berättar i ett pressmeddelande om att influerarna kopplas till olika livsstilsmedier som ingår i kvällstidningens affärsområde. Så ska till exempel Isabella Löwengrip och Caroline Blomst jobba för Damernas Värld medan Linda Lindorff och Magdalena Graaf knyts till Amelia. Även titlarna Mama, Allt om mat och Sköna hem stärks med influerare.
De till Expressen kopplade influerarna ska främst synas genom bloggar men även i redaktionellt innehåll.

Hur ska man då se på Expressens stall av influerare, kan man säga att de är ett influencernätverk?

”Det är snarare så att profiler och influencers flyttar från ett nätverk och istället blir nära knutna till Expressens livsstilsvarumärken och sajter med olika målgrupper och innehåll”, svarar Bella Levy, via mejl.

Anlitar ni influerarna direkt ellet via influencerbyråer?
”Vi arbetar med och har ett separat upplägg för varje enskild influencer och profil”.

Vilken roll tar era influerare?
”Vi hoppas att detta ska stärka upp och skapa ett större läsarintresse och samtidigt inspirera och ge oss möjligheter att utveckla vår livsstilsjournalistik ytterligare.  Hur samarbetet och innehållsutvecklingen kommer att se ut framöver ser olika ut beroende på profil, innehåll och tema.  Caroline Blomst kommer till exempel att synas i flera olika sammanhang såsom magasinet, via videoinnehåll och på sajt.  Ett annat exempel är bloggen Liws Lust som kan inspirera och initiera till redaktionellt sex- och relationsinnehåll.

Kan era annonsörer anlita influerarna via er?
”Annonsörer kan synas på bloggarna precis som tidigare, men det går också att utveckla och skapa annonssamarbeten med profilerna separat eller tillsammans med det varumärke (magasin) de är knutna till”.

Hur ser affärsupplägget ut?
Affärsupplägget ser ut som det gör för Expressen.se där det finns en lång rad annons- och samarbetsmöjligheter”.