Istället väljer Ikea att samarbeta med Friends Agenda, som ska hjälpa möbeljätten med corporate pr, internkommunikation och public affairs. Friendas Agenda ska dock inte jobba med produktsidan.
– Vi är jätteglada. Det har varit en bra vår, först blev vi Årets byrå för andra året i rad och nu det här, säger vd Sara Leffler Morge som beskriver Ikea som en ”drömkund”.
– Vårt mål är att jobba med stora, svenska internationella företag med basen i Sverige, där man kan jobba nära de strategiska besluten. Så det här känns jätteroligt, fortsätter hon.
Uppdraget beskrivs som brett och kommer att involvera flera av byråns konsulter. Huvudteamet består dock av:
• Sara Leffler Morge, kundansvarig,
• Mattias Andersson, seniorkonsult pr och corporate com,
• Olof Landgren, senior varumärkeskonsult specialiserad på stadsutveckling och hållbarhet,
• Andreas Liljefors, projektledare, och
• Isabelle Kåge, konsult.
• Mattias Andersson, seniorkonsult pr och corporate com,
• Olof Landgren, senior varumärkeskonsult specialiserad på stadsutveckling och hållbarhet,
• Andreas Liljefors, projektledare, och
• Isabelle Kåge, konsult.
– Det har varit en stenhård pitch och vi är jätteimponerade av vad vi har sett från de olika byråerna som deltagit. Valet föll på Friends Agenda eftersom de verkligen visade på unik träffsäkerhet, hög kompetens men också väldigt mycket värme, engagemang och starka värderingar som är förenliga med våra på Ikea, säger Ikeas pr- och kommunikationschef Tina Kardum Funnemark.
Hur gick pitchen till?
– Vi valde att inte göra det som en publik upphandling utan valde ut ett tiotal som vi träffade för förutsättningslösa möten. Några av dem gick vidare och till slut föll valet på Friends Agenda.
– Vi valde att inte göra det som en publik upphandling utan valde ut ett tiotal som vi träffade för förutsättningslösa möten. Några av dem gick vidare och till slut föll valet på Friends Agenda.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...