Det är doktoranden Ina Blind och professorerna Matz Dahlberg och Olof Åslund som har utrett saken genom att studera vad som hände när Upptåget infördes för att trafikera linjen Uppsala-Tierp under 90-talet.
"Denna reform gav vissa individer fler alternativ och kortare restider, men den påverkade inte pendlingsalternativen för jämförbara personer i närliggande områden. Den empiriska analysen pekar på att införandet av tåget i princip inte påverkade chanserna till arbete och inkomst för dem vars pendlingsmöjligheter utökades, vilket står i viss kontrast mot teorier på området", skriver forskarna i rapporten.
Totalt följdes 19 000 individer mellan 1989 och 1997.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega söker näringspolitisk expert
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Group IR & Communication Manager till Attendo
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...