– Jag kan bara hänvisa till Transportstyrelsen. Vi pratar aldrig om enskilda kunder, öppnar Lennart Malm.
Hur hantera ni er egen mediekris?
– Det är klart vi följer utvecklingen löpande. Det handlar om en av våra viktigaste kunder och vill se vad vi kan bistå med.
– Det är klart vi följer utvecklingen löpande. Det handlar om en av våra viktigaste kunder och vill se vad vi kan bistå med.
Statsminister kallar det för ett haveri och kallar till presskonferens. Har ni levererat ett ’haveri’ till Transportstyrelsen?
– Man kan ju se att Transportstyrelsen har varit tydlig med var ansvaret har legat.
Ni anlitade tjeckiska, icke säkerhetsklassade tekniker, var det känt att ni skulle göra det när ni vann upphandlingen?
– Upphandlingen är publik och där framgår tydligt roller och ansvarsområden. Och jag vill poängtera att det inte är outsourcing som metod som det är fel på.
IBM jobbar på den svenska marknaden med byråerna Text 100, Narva och Ingo. Det är dock inte direkt inkallade nu för att jobba med krishantering.
Får ni mycket frågor?
– Det är klart att många undrar. Det ser vi också på kommentarerna flödet (sociala medier). Men datasäkerhet är något vi är bra. Vi jobbar med myndigheter och offentlig sektor globalt och vi hanterar bland annat alla de stora bankernas data.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...