– Vi har kontinuerlig kontakt med Honda Europe och får mycket bra stöd och hjälp i kommunikationsarbetet. Av dem får vi hela tiden uppdaterad information om vad som gäller, samtidigt som vi har ett bra team här i Sverige som jobbar med att informera om läget, säger Maria Johansson, informationsansvarig på Honda Sverige.
Hon säger att de tidigt gick ut till återförsäljarna om att de stänger alla fabriker till nästa vecka för att inte bidra till någon onödig elkonsumtion.
– Vi gick ut med det här främst via mail till alla företagschefer, la upp information på intranätet och jobbade med att få ut vårt informationssystem som blev tillgängligt för alla återförsäljare.
Honda Sverige har inte tagit hjälp av några externa pr-resurser för att klara kommunikationen.
– Vi har ju ett pågående samarbete med pr-byrån Aspecta, men kring kommunikationen om katastrofen i Japan har vi inte tagit någon hjälp av dem. Vi känner att vi har bra beredskap, och vi prioriterar att få ut korrekt och uppdaterad information internt så att alla känner att de kan svara på frågor från media, kunder och återförsäljare.
Vad har ni fått för reaktioner?
– De som hört av sig och haft frågor har alla haft en stor förståelse för vilken tragedi detta är och att det kan komma att inverka på produktionen. Dock sker ungefär 70 procent av tillverkningen i Europa, så vi är inte direkt drabbade av katastrofen. De fabriker vi har i Japan har klarat sig relativt bra, men vi vill samla hela bilden innan vi kan spekulera i hur det kan komma att bli framöver om katastrofen blir långvarig, säger Maria Johansson.
Therese Johansson
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.