Med på Hill + Knowltons resa är bland annat kommunikationschefer, presschefer, pa-chefer och på stora företag och organisationer. De bjuds på en kombination av politik, affärer och kommunikation.
 
–  Vi har sett att det finns en efterfrågan på ett program som inte bara är inriktat på valet och politik, förklarar Mikael Törnwall i en mejlintervju.

Vad kan Sverige lära från amerikanska presidentvalet?
–  Sverige kan lära sig mycket om digitala kampanjer och hur man bygger en armé av frivilliga. Men vi kan inte kopiera USA, eftersom svensk politik handlar om att få motståndaren att byta sida, medan en kampanj här handlar om att få dina anhängare till vallokalen. Vi vill absolut inte importera den faktabefriade debatt som håller på att ta över amerikansk politik.

Vilket inflytande har det amerikanska sättet att utöva politik på det svenska och vad kan det i så fall leda till givet den pågående kampanjen?
–Vi kommer nog att se mer försök att aktivera fler frivilliga ikampanjerna. Jag är rädd att vi också kommer att se fler hårresande men osanna påståenden, helt enkelt eftersom det fungerar.

Detta amerikanska presidentval tycks präglas av personfixering, frånvaro av sakpolitik, brottsanklagelser mot motparten. Vad beror det på?
– Jag har tyvärr inget riktigt bra svar på det.

En stor del av Sveriges elit vad gäller opinionsbildning och politisk kommunikation är på plats i USA, vad händer när denna elit ser, lär och tar med sig hem de amerikanska metoderna?
– Med lite tur lär vi oss en del om bra kommunikation ochtalarkonst och tar med det till Sverige. Vi behöver riktigt duktiga talare och det har vi inte i dag.