Annonsen visar en tom busshållplats. Texten lyder: Varje dag reser 31 personer härifrån. Det är fler än som flyger från Bromma” och sedan ”Det är dags att släppa taget om Bromma och satsa på Arlanda”.

”Att utveckla Arlanda är en otroligt viktig fråga för näringslivet”, förklarar Simon Andersson, presschef på Stockholms Handelskammare, via sms.

Varför bara i KDs tidning?
För några tusen kronor når vi ansvarig ministers närmaste läsarkrets. Vi köpte helt enkelt utrymme för fakta och riktade den rakt mot ministerns förtroendevalda. Det är trots allt billigare än ännu en nödlösning för Bromma. Vi är säkra på att KD är så trygga i sig själva att de tål en halvsida reklam. Dessutom, skulle de hitta bättre siffror så kan vi bjuda på en helsidesannons”.

Vad vill ni uppnå?
Att ansvarig minister Andreas Carlson släpper taget om Bromma och ger Swedavia ett tydligt uppdrag och riktade medel för att bygga kapacitet till och från samt på Arlanda”.

Hur ser kampanjen ut, kommer mer framöver?
Det här är en pågående informationsinsats. Det är inte en dyr reklamsatsning. Om diskussionen tar fart syns vi gärna i fler kanaler. Vårt fokus är alltid detsamma: vi opinionsbildar faktabaserat, till rätt målgrupper och har ett trevligt tonläge mot alla”.

Vem har gjort jobbet?
”Idé, budskap och text är framtagna internt. Vi har en fantastisk kommunikationsavdelning”.

 

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se