• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

06 Mar 2024

Hållbarhetsbyrå ger journalister bakläxa

Inför sitt släpp av sin varumärkesranking torsdagen 7 februari mejlar hållbarhetsbyrån SB Insight ut ”riktlinjer” till journalister över hur rankingen ska tolkas.

I rankingen får minst 1 000 svenskar svara på två frågor om varje listat varumärke:

* Hur uppfattas varumärket ta sitt miljöansvar?
* Hur uppfattas varumärket ta sitt sociala ansvar?

SB Insight kallar själva undersökningen ”Europas största varumärkesstudie inom hållbarhet”.

Men byrån är inte nöjd med hur varumärkena och journalisterna beskriver rankingen. SB Insight har därför mejlat ut ”riktlinjer” för hur rankingen ska beskrivas.

I riktlinjerna står att läsa:

”SB Insight vill betona att studien inte mäter företags hållbarhetsprestation, den mäter konsumenters uppfattningar om varumärkens hållbarhetsarbete. Därför bör ordval som ger intrycket av att ett varumärke faktiskt är det mest hållbara undvikas”.

Byrån listar också ”vilseledande formuleringar”, som ”konsumenterna har röstat” och ”X varumärke är det mest hållbara”.

– Undersökningen vi driver handlar om konsumenternas uppfattning hållbarhet och hållbarhetskommunikation och inte faktisk prestation av ett varumärke. Vi vill vara tydliga med det så att det inte sker missuppfattningar och att det inte handlar om vilket varumärke som är mest hållbart, förklarar SB Insights pr-chef Hedvig Wahlgren.

Vad beror det på att journalister feltolkar er undersökning?
– Det blir fel i ordvalet. Man tänker på att det handlar om vem som är mest hållbar, men måste hålla oss till reglerna om miljöpåståenden. Så vi vill egentligen bara uppmana till att använda rätt terminologi. Det är vi själva noga med när pratar med varumärkena som är med i SB Index.

Kan misstolkningarna komma från pressmeddelanden som kommer från varumärkena som är med i undersökningen?
– Det är klart at det kan vara det. Nu har vi skickat ut guidelines till de högst rankade varumärkena i år. Vi tar ett nytt grepp. Vi har inte varit så tydliga förut.

Hur stort har problemet varit?
– Eftersom det har införts hårdare restriktioner kring miljöpåståenden så har vi känt att vi behöver skydda vårt varumärke. Vissa kritiker har hört av sig och nu vill vi skapa en atmosfär för hur vi tycker att man ska prata om hållbara varumärken, nu när vi inte mäter prestation.

Vad har ni fått för respons?
– Varumärkena tycker att det är skönt att få riktlinjer.

 

  • Slaget om att få ranka hållbara varumärken

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

medierUndersökning & Analys

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-18, 08:55

Kommunikatörerna jobbar mer obetalt

En majoritet av kommunikatörerna organiserade i fackförbundet DIK anser att de har för hög arbetsbelastning, arbetar mer än de får betalt för och ser dessutom att förväntningarna på dem har ökat.

ArbetearbetsmarknadUndersökning & Analys
2025-11-11, 09:54

Medieköpen ner under mediebyråernas viktigaste månad

Oktober är traditionellt den månad då mediebyråerna köper mest reklamutrymme åt sina uppdragsgivare. I år minskade köpen, dock marginellt. Det visar Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer.

Affärermedier
2025-11-07, 11:00

Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering – stöttas av Mikail Yuksel (nyans)

Efter högtflygande lanseringsplaner som utlovade att hennes nya medieplattform skulle gå live under oktober månad, "bli större än Svd", ett omtalat journalistupprop om mediers påstått undermåliga bevakning av Gazakriget och med profilerade rekryteringar från DN, som strax därefter hoppade av satsningen, har utrikeskorrespondenten Magda Gads medieplaner tagit konkret form.

medier
2025-11-06, 11:47

Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om Bonniers journalistpris

Juryn i mediekoncernen Bonniers utmärkelse Stora Journalistpriset har satt ner fötterna. SVTs ankare av något olika slag, Messiah Hallberg och Anders Holmberg, gör till exempel upp i en kategori.

medier
2025-11-06, 08:20

Tv nästa för Dagens Arena

Tidningen Dagens Arena planerar sin första tv-show.

medier
2025-11-03, 16:38

Talskrivare (m) blir politisk redaktör

Sydsvenskans ledarredaktion hämtar i en chef som tidigare har varit talskrivare åt den förra statsministern (m) Fredrik Reinfeldt.

arbetarrörelsermedieropinionsbildning
2025-11-03, 09:56

P4 Country-ledare blir jägarredaktör

Tidningen Jakt & Jägare har jagat fram en chefredaktör med ena benet i country & western och SR.

arbetarrörelsermedier
2025-11-03, 08:21

Tvärstopp för vindkraften

Green Power Swedens nya statistik och prognos tyder på tvärstopp för utbyggnaden av vindkraften i Sverige.

klimatUndersökning & Analys
2025-11-03, 07:17

Uppsala slår Stockholm när byggandet ökar

Branschorganisationen Byggföretagen ser nu en ökning i byggandet, som inte minst drivs av offentliga investeringar i beredskap och försvar. Bland storstäderna är byggkonjunkturen starkast i Stockholm men i en annan stad ökar byggandet ännu starkare.

infrastrukturUndersökning & Analys
2025-10-29, 12:27

Aftonbladet i ordbråk med Moderaternas presschef

Moderaternas presschef har inför valet hamnat i ett praktbråk med Sveriges största tidning Aftonbladet. Föremålet för fejden är statsminister (m) Ulf Kristerssons dotter.

medierpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • 500 växer med 3
  • L-motionärer vill luckra upp anti-SD-linjen
  • En ny och ny chef i Sacos styrelse

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram