Det är byrån Kapi som nu blir helägt av Gullers.

Per Karlströmer, vd och medgrundare på Kapi berättar:

– Vem som började kontakta den ena eller andra vet jag inte. Vi har samarbetat sedan tidigare med Gullers och har jobbat väldigt nära Le Bureau (reklambyrå förvärvad av Gullers) under pandemin.

Kapi har som affärsidé att nå ut till utrikespersoner som annars kan vara svåra att nå.

–  Vi är som ett kinderegg som genomför insiktsundersökningar, personliga undersökningar, tar fram SFI-material på 25 språk och agerar rådgivare till stora byråer. Vi ser till att få jobbet med att sprida information gjort med kanaler som Al Kompis men vi är även ute på gator och torg och pratar.

Under 2022 omsatte byrån 35 miljoner kronor och gjorde en vinst på 14. Under 2023 landade byrån på 17 miljoner i omsättning och 1,8 i vinst.

– Under pandemin var våra tjänster ordentligt efterfrågade av flera myndigheter, förklarar Per Karlströmer.

Kapi jobbar med kunder som Folkhälsomyndigheten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Svenska Basketbollförbundet.

Via Gullers är det tänkt att Kapi ska få in fler uppdragsgivare:

– Vi är för nischade för att som ensam byrå bli upphandlade, säger Per Karlströmer.

Han vill inte berätta hur mycket Gullers betalar för Kapi, som är döp efter grundarna Per Karlströmers och Christer Pihlqvists efternamn.

– Det betyder också dörr på Turkiska.