Friends Agenda vann klassen för pr-byråer med 8-25 miljoner kronor i omsättning. Friends Agenda petade förra årets vinnare, Malmöbyrån Aspekta som hamnade på plats två. Tredje pris i klassen gick till Göteborg och byrån Welcom. Debutanterna Paues och Mindmakers kom femma respektive sexa.
I klassen för de större pr-byråerna, med en omsättning över 25 miljoner kronor återerövrade Gullers första platsen från Westander. Det var byråns sjätte första plats och den andra av tre under den nuvarande vdn Annika Sjöbergs leding. Tvåa kom fjolårsettan Westander. Narva, som debuterade i den största klassen, kom trea. Graying gjorde en rejäl uppryckning från plats åtta till fyra. Solberg debuterade med en femte plats.
Bland mediebyråerna erövrade Bizkit första platsen efter flera år med Maxus i toppen.
Årets content-byrå blev Spoon som förra året kom trea. Den nystartade varumärkesbyrån Seventy vann kategorin för de största varumärkesbyrån. Sist under tisdagskvällens gala, som tonsattes av bland annat Europes tidigare gitarrist Kee Marcello, delades pris ut i klassen för de största reklambyråerna. Vinnare blev fjolårstvåan Åkestam Holst före fjolårsettan Forsman & Bodenfors.
I Årets byrå bedöms byråerna av kunderna. Endast byråer som lämnar ut sina kundlistor kan delta.
vinnarna i Årets byrå 2013
pr-byråer 8-25 miljoner kronor
1(2) Friends Agenda
2(1) Aspekta
3(5) Welcom
1(2) Friends Agenda
2(1) Aspekta
3(5) Welcom
pr-byråer >25 miljoner
1(2) Gullers
2(1) Westander
3(NY) Narva
1(2) Gullers
2(1) Westander
3(NY) Narva
content-byråer
1(3) Spoon
2(NY) Newsroom
3(4) OTW
digitala byråer 8-15 miljoner
1(3) Opacity
2(2) Oakwood
3(1) Some guys
digitala byråer >15
1(5) Dear Friends
2(2) Daytona
3(4) Ziggy Creative Colony
dm/rm-byråer
1(2) Abakus
2(5) Gadd
3(3) IK Stockholm
1(2) Abakus
2(5) Gadd
3(3) IK Stockholm
mediebyråer
1(2) Bizkit
2(1) Maxus
3(4) Scream
1(2) Bizkit
2(1) Maxus
3(4) Scream
reklambyråer, 8-15 miljoner
1(3) Heart
2(NY) The Fan Club
3(NY) Bulldozer
1(3) Heart
2(NY) The Fan Club
3(NY) Bulldozer
reklambyråer, 15-25 miljoner
1(NY) John Doe
2(NY) Damn Good Agency
3(NY) Volt
reklambyråer, 25-50 miljoner
1(4) Strateg
2(6) Fältman & Malmén
3(8) Ellermore
reklambyråer >50 miljoner
1(2) Åkestam Holst
2(1) Forsman & Bodenfors
3(3) King
1(2) Åkestam Holst
2(1) Forsman & Bodenfors
3(3) King
varumärkes & designbyråer 8-25 miljoner, ny kategori
1. Bold
2. Nine
3. Bas
varumärkes & designbyråer >25 miljoner, ny kategori
1. Seventy
2. Silver
3. Essen
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...