Chattjänsten heter ”Hej Aftonbladet” och går att använda på två sätt. Dels kan användarna klicka på frågor som Aftonbladets olika redaktioner anar ett intresse för. Del kan användarna logga in och ställa egna frågor.
Hej Aftonbladet söker bland artiklar publicerade av Aftonbladet de senaste tre åren. Ai används för att sammanställa olika artiklar och till att formulera svar på 50 olika språk
– Vi har redan fått en fråga på spanska om partiledardebatten, säger Angelica Öhagen, projektledare för ai och innovation på Aftonbladet.
Vad frågor folk mest efter hittills?
– Partiledardebatten. Varför Nintendo Switch är dyrare i Sverige. Och så får vi jättemycket frågor om fotboll och Allsvenskan.
Angelica Öhagen berättar att Aftonbladet kommer att kunna utveckla sin journalistik med hjälp av tjänsten.
– Det blir ett viktigt sätt för oss att se vad som efterfrågas och var vi behöver göra journalistik.
Aftonbladet har också kunnat se att 20 procent av alla som använder tjänsten loggar in, något som i förlängningen kan bli en affärsmöjlighet.
– Framförallt vill vi att personer ska logga in så att vi kan hjälpa till med att personifiera tjänsten. Just nu har vi ingen affärsmodell, men tjänsten är redo för annonser och annat. Nu vill vi visa upp vår journalistik och vi ser att folk som klickar sig in ofta vill läsa mer och loggar in. Det här är ett sätt att ge journalistiken nytt liv efter att artiklarna har förvunnit från hemsidan.
Vad vill ni uppnå?
– Framförallt vill vi nå nya användare som kanske inte orkar läsa hela artiklar eller de som bara vill ha ett snabbt svar på en fråga och inte läsa ett helt reportage. Vi ska ju bara hela Sveriges nyhetskälla och då måste vi leverera på det sätt som användarna vill. Men vi vill också nå människor i Sverige som inte har svenska som modersmål.
Numerära mål?
– Vi har inga hårda mål än så länge. Vi vill framförallt få fler människor som inte annars tar del av nyheter att komma till oss.
Hej Aftonbladet bygger vidare på chattjänster som togs fram till senaste USA-valet och EU-valet och har utvecklats i samarbete med Aftonbladets norska systertidning Verdens Gang, som dock använder sig av externa källor men har svartlistat sajter som inte ger korrekt information.
– Vi valde att ha egna datakällor som är faktagranskade av Aftonbladets journalister för att kunna ha kontroll över den information och data vi svarar på. Så fyller vi på med svar på frågor som vi vill kunna svara på men inte har skrivit några artiklar om.
Hej Aftonbladet är till en del ett resultat av Schibsteds omdiskuterade samarbete med Open AI, som bland annat får tillgång till Schibsted-mediernas artiklar för att kunna träna chat-bottar. Open AI får betalt per sökning i Hej Sverige.
– Med Open AI blir det billigare för oss och jag behöver inte vara orolig över att vi ska gå back, säger Angelica Öhagen.
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.