• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

05 May 2025

Fotboll & partiledardebatten hetast i Aftonbladets nya ai-chat

Aftonbladet ha idag kört igång en ai-baserad nyhetssöksinformation via ägarkoncernen Schibsteds samarbete med Open AI.

Chattjänsten heter ”Hej Aftonbladet” och går att använda på två sätt. Dels kan användarna klicka på frågor som Aftonbladets olika redaktioner anar ett intresse för. Del kan användarna logga in och ställa egna frågor.

Hej Aftonbladet söker bland artiklar publicerade av Aftonbladet de senaste tre åren. Ai används för att sammanställa olika artiklar och till att formulera svar på 50 olika språk

–  Vi har redan fått en fråga på spanska om partiledardebatten, säger Angelica Öhagen, projektledare för ai och innovation på Aftonbladet.

Vad frågor folk mest efter hittills?
– Partiledardebatten. Varför Nintendo Switch är dyrare i Sverige. Och så får vi jättemycket frågor om fotboll och Allsvenskan.

Angelica Öhagen berättar att Aftonbladet kommer att kunna utveckla sin journalistik med hjälp av tjänsten.

– Det blir ett viktigt sätt för oss att se vad som efterfrågas och var vi behöver göra journalistik.

Aftonbladet har också kunnat se att 20 procent av alla som använder tjänsten loggar in, något som i förlängningen kan bli en affärsmöjlighet.

– Framförallt vill vi att personer ska logga in så att vi kan hjälpa till med att personifiera tjänsten. Just nu har vi ingen affärsmodell, men tjänsten är redo för annonser och annat. Nu vill vi visa upp vår journalistik och vi ser att folk som klickar sig in ofta vill läsa mer och loggar in. Det här är ett sätt att ge journalistiken nytt liv efter att artiklarna har förvunnit från hemsidan.

Vad vill ni uppnå?
– Framförallt vill vi nå nya användare som kanske inte orkar läsa hela artiklar eller de som bara vill ha ett snabbt svar på en fråga och inte läsa ett helt reportage. Vi ska ju bara hela Sveriges nyhetskälla och då måste vi leverera på det sätt som användarna vill. Men vi vill också nå människor i Sverige som inte har svenska som modersmål.

Numerära mål?
– Vi har inga hårda mål än så länge. Vi vill framförallt få fler människor som inte annars tar del av nyheter att komma till oss.

Hej Aftonbladet bygger vidare på chattjänster som togs fram till senaste USA-valet och EU-valet och har utvecklats i samarbete med Aftonbladets norska systertidning Verdens Gang, som dock använder sig av externa källor men har svartlistat sajter som inte ger korrekt information.

– Vi valde att ha egna datakällor som är faktagranskade av Aftonbladets journalister för att kunna ha kontroll över den information och data vi svarar på. Så fyller vi på med svar på frågor som vi vill kunna svara på men inte har skrivit några artiklar om.

Hej Aftonbladet är till en del ett resultat av Schibsteds omdiskuterade samarbete med Open AI, som bland annat får tillgång till Schibsted-mediernas artiklar för att kunna träna chat-bottar. Open AI får betalt per sökning i Hej Sverige.

– Med Open AI blir det billigare för oss och jag behöver inte vara orolig över att vi ska gå back, säger Angelica Öhagen.

  • Mediedrakarna väljer olika ai-vägar

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

artificiell intelligensmedier

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-13, 13:41

SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter

Public service kanalen SVT värvar ytterligare en politisk reporter från Expressen.

arbetarrörelsermedier
2025-05-13, 07:15

Mediebyråernas köp rasar

Mediebyråernas köp av reklamutrymme har minskat hittills i år. Under april minskade köpen ytterligare.

Affärermedier
2025-05-12, 07:16

Shibsteds e-handel får eget varumärke

Sedan den norska börsnoterade koncernen Schibsteds klövs i två delar har de två nya organisationerna opererat under samma namn, Schibsted. Men nu är den eran över.

Casemedier
2025-05-06, 06:43

NORDICOM: Böcker upp och SVT förbi Netflix

Bokläsandet och boklyssnandet slår rekord och SVT Play passera Netflix som största streamingtjänst. Mediebarometern för 2024 från Nordicom vid Göteborgs universitet är här.

medierUndersökning & Analys
2025-05-05, 11:29

Kvartal snor EFN-chef

Nättidningen Kvartal går till banken för att hitta en ny chef.

arbetarrörelsermedier
2025-05-05, 05:26

”Berättarnav” nästa för SvD

För ett par veckor sedan sjösatt Svenska Dagbladet (SvD) ett ”tillväxtnav”. Nu är det dags för ett ”berättarnav”.

arbetarrörelsermedier
2025-04-28, 07:58

RAPPORT: 175 000 ingenjörer vill plugga ai

En rapport från fackförbundet Sveriges Ingenjörer ger vid handen att så många som 175 000 ingenjörer vill lära sig mer om artificiell intelligens, ai.

artificiell intelligensUndersökning & Analys
2025-04-22, 05:39

SvD bygger ihop produkt och redaktion – vill skapa tillväxt

Svenska Dagbladet bygger ihop redaktion och produkt via ett ”tillväxtnav”.

Affärermedier
2025-04-14, 07:33

Bonnier vill plocka ut Readly från börsen

Prenumerationstjänsten Readly är på väg bort från börsen (first north).

Affärermedier
2025-04-10, 07:34

Stockholms Auktionsverk värvar presschef hos Disney

Från 22 april får Stockholms Auktionsverk en presschef hämtad från Disney.

arbetarrörelsermedier
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Ebba Östlin – från Botkyrka till byrå
  • SVT erövrar ytterligare politisk Expressen-reporter
  • Trassligt för M att hitta landshövding efter AKB
  • Veckans Brief: Kombyrå vinner miljardupphandling –…
  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram