– Loppet äger rum den 14 april och det är tre motionsspår – Älvsjöspåret, Grimstaspåret i Hässelby och Granholmsspåret i Järva – som tävlar om bättre belysning. Det spår där flest deltagare tar sig i mål vinner, säger Ann Lindell Saeby, kommunikationsdirektör på Fortum.
Medarrangörer är Svenska Friidrottsförbundet med representanterna Mustafa ”Musse” Mohamed, Yannick Tregaro och systrarna Kallur som medverkar som coacher.
Kampanjen smygstartar i veckan på Fortums sajt, där allmänhet kan anmäla sig till loppen. De kampanjar också på Facebook och annonserar i lokal media.
– Vi har sett att sociala medier har fungerat väldigt bra i tidigare kampanjer, till exempel när vi gick ut med kamoanjen om konst på elskåp. Det är en bra kanal att engagera folk.
Vad är målet med kampanjen?
– Vi vill visa att vi jobbar med den sociala biten och att vi tar ansvar där vi har många kunder och stor verksamhet. Belysning är relevant för oss och om vi kan bidra med det för stockholmarnas trygghet är vi glada. Det är ingen specifik värvningskampanj, utan vi hoppas att folk ska tycka att det vi gör är positivt.
Fortum har inför kampanjen jobbat med både Garbergs och Prime.
Hur mycket pengar har ni satsat?
– Vi går aldrig ut med exakta siffror om hur mycket av vår marknadsföringsbudget som går till enskilda kampanjer.
Therese Johansson
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.