
Totalt spenderade svenskarna 407 minuter på medier. Det är liten minskning jämfört 413 minuter med 2022, men fortsatt runt en timme högre än före pandemin.
Rörlig bild tog flest del av. En snittdag tittade nio av tio på rörligt material. Strömmad tv är idag vanligare än linjär tv.
Därefter kommer sociala medier som åtta av tio använder en snittdag. Facebook och Instagram går mest hem i den blågula stugan. Yngre föredrog Snapchat och TikTok dominerade.
För nyheter är SVT (51 procent som tittade varje) och SR (41) de mest brukade nyhetsmedierna. 31 procent läste nyheter varje dag i en dagstidning, digital eller tryckt.
Andelen hushåll som prenumererar på en digital morgontidning minskade från 42 till 40 procent under 2023.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...