Arbetet med rapporten sker under 2030-sekretariatet på Fores med syfte att bättre förstå förutsättningarna i Kina och de policys som diktaturregeringen inför. Fores har haft ett antal möten med kinesisk industri och kinesiska myndigheter, och med en kinesisk delegation på flera dagars besök i Sverige i samband med Ekotransport. Det berättar Mattias Goldmann, Fores vd.
 
– Vissa av siffrorna är helt otroliga, som att 99 procent av alla världens eldrivna bussar i fjol tillverkades och såldes i Kina, eller de miljontals lånecyklar som nu finns i kinesiska storstäder. Också för elbilar, elmopeder och eldriven sjöfart är Kina den viktigaste marknaden och den största producenten. Det händer inte av sig självt, utan här finns en viktig läxa att lära, som inte bara handlar om strikta femårsplaner och hårda nypor, utan också en väldig lyhördhet mot marknaden och smart utformad stimulans, säger han.
 
Fores vill trycka in ”Kinas lilla röda” ”rakt in i transport-, energi- och klimatpolitiken för nästa mandatperiod”. Rapporten ska bli ”ett centralt underlag för den konkretisering av transportsektorns klimatmål som behöver ske ganska direkt efter valet om målen (fossilfria transporter)”. Rapporten ska också kunna användas av svensk industrin som siktar på Kina-marknaden. Rapporten ska även tryckas in i EU-valet i maj 2019.

Kina har nått framgångar på miljöområdet, men anklagas också för rovdrift på naturtillgångar i bland annat Indonesien och Afrika samt för aggressiva köp i västerländska företag på ojämlika premisser. Hur hanterar Fores dessa frågor i era kinesiska kontakter?
– Det är dags att sluta vara naiv om Kinas intentioner, och därför handlar mina föreläsningar – närmast i Malmö på tisdag – alltid om att förstå att Kinas klimatarbete inte framför allt handlar om att rädda jordklotet, utan om att stärka deras konkurrenskraften. Hur de gör det måste vi i detalj förstå, men också bli bättre på att utnyttja möjligheterna det ger. I ”Kinas lilla röda” som vi lanserar på Almedalen identifierar vi fem områden där vi behöver lära av Kina, fem där de behöver lära av oss och fem där vi helt enkelt bör sträva efter att konkurrera ut dem, säger Mattias Goldmann, och utvecklar:
– När jag bodde i östra Afrika såg jag på nära håll hur Kina lägger under sig stora markarealer och kommer med finansieringsförslag som är svåra att motstå för en afrikansk regim, särskilt som kineserna inte ställer mycket till krav på respekt för mänskliga rättigheter eller miljöskydd. Här behövs starkare påtryckningar från mogna ekonomier gentemot Kina, vi kan inte lägga ansvaret på utfattiga mottagarländer att stå emot Kinas lockande erbjudanden.
Och utvecklar:
– För tydlighets skull: Jag och vi fördömer Kinas övergrepp mot mänskliga rättigheter, bristande respekt mot minoriteter och alltför svaga arbete för hälso- och miljöskydd. Vi har inte fått, erbjudits eller föreslagit att Kina skulle stå för en enda krona eller yuan för den granskning vi nu gjort, och såväl resorna till Kina som alla andra delar av rapporten är finansierade av oss, själva och genom vårt europeiska tankesmedjesamarbete ELF. Ingen som på något sätt representerar Kina har fått läsa texter i förväg, däremot är de förstås välkomna både till lanseringen och för den fortsatta dialog jag hoppas den ska leda till.